2014-04-23 07:00:00 • 8 min lezen

Ring Of Fire - The Battle Of Leningrad

Ring Of Fire -The Battle Of Leningrad

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7/10

Grote Namen

Ooit begonnen als een solo-project van ex-Malmsteen zanger Marc Boals, is Ring Of Fire inmiddels een supergroep waar je U tegen zegt. Niet zo gek als je bedenkt dat gitaargod Tony MacAlpine (Planet X), mad scientist (en op dit album ook bassist) Timo Tolkki (ex-Stratovarius) en toetsenist Vitalij Kuprij (Trans Siberian Orchestra) deel uitmaken van de formatie. Zulke namen roepen hoge verwachtingen op, zeker na een afwezigheid van zo'n tien jaar. En gelukkig lost Ring Of Fire die verwachtingen meer dan in.

De Russen komen

Het album "The Battle Of Leningrad" is een heus conceptalbum over de bijna drie jaar durende belegering van Leningrad door de Duitsers gedurende WOII en over de immense levenstol die deze belegering eiste. Verwacht echter niet een combinatie van Russische propagandaliederen en Duitse Schlagers hier, want Ring Of Fire is en blijft een neo-klassieke hardrockband pur sang. Invloeden van Rainbow, Malmsteen en Savatage vormen het muzikale kleurenpallet waar de muzikanten dit album mee schilderen. Boals heeft een perfecte hardrockstrot met precies het juiste vibrato en MacAlpine toont zich zowel een eersteklas shredder als ook enorm sterk in de meer melodieuze solo's. Met z'n tweetjes maken zij eigenlijk deze plaat.

Productie

De sfeer op het album is vrij down, terwijl tegelijkertijd vol vuur en dat past prima bij het thema alhoewel de productie toch echt wel stukken beter had gekund. Met name de bass van Tolkki is in geen velden of wegen te bekennen in de mix en sowieso lijkt het eindresultaat, althans geluidstechnisch gezien, meer gericht op de kleine earbuds die bij je telefoon zitten dan op een kamerbreed stereogeluid.

Resumerend

Het enige minpunt op een album dat weliswaar geen echte uitschieters kent maar ook geen enkel ondermaats nummer. Liefhebbers van het genre, en van Ring Of Fire in het bijzonder, kunnen dit werk blind aanschaffen.

Eindoordeel: 7/10