18e studioalbum voor Rita Cooldige met indrukwekkende line-up

2018-06-24 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop / Singer-songwriter
8,5

Rita Coolidge - Safe In The Arms Of Time

Een klein jaar na het verschijnen van haar autobiografie is daar een nieuw album van Rita Coolidge, één van de toonaangevende stemgeluiden uit de jaren ’70. Met Safe In The Arms Of Time is ze terug en neemt ze ons op een eigentijdse, muzikale wijze terug naar het gevoel van de jaren ’70.

Label : Bluelan Records

James Bond’s Octopussy
Het is natuurlijk geweldig voor een artiest als je jezelf niet druk hoeft te maken of er op een album nummers staan dit hit potentie hebben. Met een staat van dienst zoals de Amerikaanse Rita Coolidge is de intentie om een nieuw album te maken belangrijk. Dat gaf de meervoudig Grammy-winnares onlangs in een interview ook duidelijk aan. Het opnemen van het album, de keuze van de nummers, het is een totaal ander proces. In de jaren ’70 brak deze uit Tennessee afkomstige zangeres door met nummers als ‘We’re All Alone’, ‘(Your Love Has Lifted Me) Higher and Higher’ en natuurlijk de hit ‘All Time High’, de titelsong van de James Bond film Octopussy. Ze wordt ook wel Delta Lady genoemd en werkte met alle grote namen zoals Eric Clapton, Leon Russel, Joe Cocker en Kris Kristofferson met wie ze ook een aantal jaren getrouwd was.

Crème de la Crème
Rita Coolidge wilde met dit 18e studioalbum terug naar het gevoel uit haar beginperiode in de jaren ’70 en samen met producer Ross Hogarth riep ze de samenwerking in van de crème de la crème onder de songwriters én sessiemuzikanten zoals gitarist David Grissom, drummer Brian McLeod, bassist Bob Glaub en pianist John JT Thomas. De opnames vinden plaats in de beroemde Sunset Sounds Studios in LA. Resultaat zijn twaalf tijdloze songs die je soepel en op een natuurlijk aanvoelende manier meenemen door diverse muziekgenres als Americana, Folk-rock, wat Blues en zelfs wat Classic-Rock. Naast de wat meer gitaarpopsongs zoals opener ‘Satisfied’ en ‘Spirit World’ zijn er natuurlijk ook de pianoballads als ‘Van Gogh’ en het innemende ‘Walking On Water’ waar we Kevin Moore ook nog vocaal horen.

“Classic Rock”
Zoals gezegd raakt het album een breed palet aan muziekstijlen maar verrassen doet ze bijvoorbeeld met een “classic-rocksong” als ‘Doing Fine Without You’ (geschreven door o.a. Graham Nash) en het met Blues doorspekte ‘Naked All Night’ dat ze samen met ‘Keb Mo’ (Kevin Moore) schreef. Luister ook naar Ross Garren op mondharmonica. Bijzonder is de samenwerking met singer/songwriter Stan Lynch te noemen die ‘Please Grow Old With Me’ voor Rita en ‘You Can Fall In Love’ mét Rita schreef. Lynch was 18 jaar drummer bij Tom Petty voor dat hij zich op songwriting toe ging leggen en o.a. succesvol was met Don Henley. De beide laatste nummers raken een universeel thema dat het nooit te laat is om ware liefde te vinden. (“You Can Fall In Love / It’s Never Too Late / It’s Right In Front Of You”).

Safe In The Arms Of Time is een mooi album geworden dat bol staat van de samenwerkingsverbanden tussen Rita en de top onder de songwriters en sessiemuzikanten. Naast haar vocale inbrengt schreef ze op drie van de nummers ook echt mee. Verder ook nog een compliment voor de nog niet vermelde achtergrondzangers en –zangeressen. Verder is de conclusie waarschijnlijk kort maar krachtig; geen hits, wel een hele fijne plaat. In Amerika staat er een aantal optredens gepland; het zou wel heel bijzonder zijn als ze ook nog naar Europa komt. Veel luisterplezier.