Rival Consoles - Articulation

Label : Erased Tapes

2020-08-17 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic
8,5

Rival Consoles - Articulation

Rival Consoles, de artiestennaam van Ryan Lee West houdt er een toch wat aparte manier van schrijven van muziek op na. Vanuit daadwerkelijke schetsen visualiseert hij zijn muziek en zo is ook zijn laatste plaat Articulation tot stand gekomen.

Diagrammen
Als we op de website van Ryan Lee West, AKA Rival Consoles, kijken zien we een scala aan schetsen, grafieken en lijn diagrammen staan die de basis vormen van zijn elektronische tracks. Zelf zegt hij hierover: “Over the past 5 years I have been sketching compositions on paper. Sometimes they are detailed, specific outlines of what I imagine for the music, sometimes they are how I would like a synth to sound, sometimes they are me thinking out loud about the structure of the music I am working on.” Met deze wetenschap is de cover van het nieuwe album Articulation dan ook meer dan logisch.

Beats vs. Ambient
Waar zijn vorige album Persona meer een muzikale vertaling was van menselijk emoties is het hier dus zijn interpretatie van diverse grafische elementen. Opener ‘Vibrations On A String’ is meteen dynamisch en West tovert met de diverse beats en elektronische omgeving tot een pulserende dance. Ook bij ‘Forwardism’ laat hij met slimme breaks, terwijl ‘Melodica’ (de naam zegt het al) veel meer een rustpunt op het album is met een wat ambiente sfeer. Ook een track als ‘ Still Here’ is wat dromerig en iets ingetogener. De titelsong heeft weer wat vaart en West toont zich een meester in het combineren van diverse soorten ritmes tot een hypnotiserend techno eindresultaat. De ruim zeven minuten durende afsluiter ‘Sudden Awareness Of Now’ is waarschijnlijk de beste track; een ijzersterke opbouw en door de sterk variërende beats is dit een plaat die absoluut een hypnotiserend effect op de dansvloer zal hebben.

Articulation is een eigentijdse plaat met volop Techno-invloeden waarmee West bewijst weer een topplaat af te kunnen leveren. Hij weet moeiteloos te laveren tussen uptempo, opwindende beats en dromerige ambientklanken waardoor dit album absoluut de handtekening van West mee krijgt. Veel luisterplezier.

Dance / Electronic