2014-10-12 07:00:00 • 7 min lezen

Rob de Nijs - Nieuwe Ruimte

Rob de Nijs – Nieuwe Ruimte Label: Universal Eindoordeel: 8

Het ziet er naar uit dat deze tijd een vloedgolf kent van releases van Nederlandstalige oude meesters. Naast Herman van Veen, de Dijk is het nu tijd voor de 71 jarige Rob de Nijs. Een man die generaties van mensen heeft vermaakt. Als 17 jarige maakte hij de podia in Nederland al onveilig. De jaren van de rock and roll van Cliff Richard and the Shadows paste wel bij Rob. Hij kwam met Rob de Nijs and the Lords. Werkte in het Circus Boltini en speelde in de jeugdserie Oebele. De switch naar tv beviel hem wel en schitterde in de hitserie “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer.” Kortom de Nijs had in 10 jaar een carrière van podia, een rits van hits waar je u tegen zegt, variété en werd De acteur van de tv. Iets waar een artiest nu om wordt gelauwerd en de hemel wordt in geprezen.

Maar als Nederlanders doen we dat niet zo snel, en zeker niet voor ons eigen volk. Ook de Nijs mag de eer kennen en bejubeld worden, zeker nu met dit album. “Eindelijk vrij uit 2010 was vooral op de blues georienteerd. Samen met Daniel Lohues werd dat een prima album. Toch is dit album gelukkig weer de “oude” Nijs. Prachtige persoonlijke teksten over de tijden die zijn geweest en de start voor iets nieuws van het titelnummer “Nieuwe Ruimten”. Of “Dichter en de Stad” de ode aan Lennaert Nijgh, de man die samen met Boudewijn de Groot “Malle Babbe” schreef. Paul Carrack zingt een duet mee dat doet denken aan Blof/ Countings Crows. “Eyes of Blue” wordt “Bont en Blauw”(Paul Carrack) , “Jealous Guy” wordt Jaloerse Gast” (John Lennon), Fire and Rain”wordt “Vuur en As” (James Taylor), “Time in a Bottle” wordt “Tijd” (Jim Croce), “Gotta Serve Somebody” wordt “Je zult iemand moeten dienen”) Bob Dylan en “She” wordt “Wie” (Charles Aznavour).

Een herkenbaar concept voor de Nijs. Een deel vertaalde covers en de rest nieuwe eigen liedjes die geschreven zijn door Hans Vermeulen, Daniel Lohues, Jan Rot, Boudewijn de Groot en ja ze is weer terug… Belinda Meuldijk. Het terug kijken in de tijd, loopt als een rode draad op dit album “Liefde Voor Altijd”, “Jong Zijn’ en “De Belofte”. Maar het is een tijd geweest vol prachtige liedjes, hier en daar een uitglijder, veel roddels, vreugde en liefde. Kortom een leven vol kleur, die veel mensen op welk moment dan ook, heeft geamuseerd en geïnspireerd met zijn liedjes, rust geeft met zijn stem of mensen tot denken heeft gezet. “Nieuwe Ruimte” mag dan vol trots aan zijn discografie worden toegevoegd.