2014-10-11 07:00:00 • 5 min lezen

Rob Lynch - All These Nights In Bars Will Somehow Save My Soul

Label : Xtra Mile Recordings Eindoordeel :7,5

Rob Lynch is een singer-songwriter uit Engeland die vooral een verleden in de punk(rock) kende. Na een tour in de US in het kader van de VANS Warped Tour stond 2014 grotendeels in het schrijven van nieuw materiaal voor dit album. Na een in eigen beheer uitgebrachte EP zag All These Nights In Bars Will Somehow Save My Soul dan eindelijk ook in Nederland het daglicht.

Lynch met zijn onvervalste Britse accent Opener ‘31/32’ duurt ongeveer een veertig seconden en geeft eigenlijk de sfeer van het album in deze luttele seconden meteen neer. Lynch zegt hier zelf over : “a call to arms about enjoying the moment we’re living in”. Een stem waar het venijn vanaf druipt en waar een stukje rauwheid in terug te horen is, wordt muzikaal ondersteund door een akoestische gitaar. Dat is feitelijk de basis van dit album. Daarna gaat Lynch over in lekkere uptempo nummers die helemaal niets met punk te maken hebben en waarvan de inmiddels vooruitgesneld single ‘My Friends and I’ een goed voorbeeld is. Lynch heeft dat typische Britse accent dat niets aan onduidelijkheid overlaat en ook wel weer karakteristiek is.

Alledaagse gebeurtenissen Het album kent twaalf nummers en gaat over alledaagse verhalen en dingen die je (kunnen) overkomen. Mooi om bij ‘True Romance’ die breekbaarheid van Lynch’s stem te horen. Ook ‘Blame’ begint heel ingetogen en Lynch vertelt hier vooral waar hij zichzelf voor verwijt. Lynch laat overigens blijken muzikaal zijn zaakjes goed op orde te hebben. De opening van ‘Medicine’ doet je aan de stijl van Dylan terugdenken. Gaandeweg wordt het nummer, mede door het subtiele geluid van de mondharmonica, een blijvertje. De basis is dus die typerende stem en de akoestische gitaar. Toch voegt Lynch bij diverse nummers elementen toe waardoor het album gevarieerd wordt. Afsluiter ‘Widow’ is de meer dan geslaagde en terechte afsluiter van dit debuut.

Eindoordeel Een verdienstelijk debuut met prima tracks. Alles wordt superstrak neergezet en de totale speeltijd bedraagt dan ook nog geen veertig minuten. Weinig ruimte voor franje, samples en de wil om het mooier te maken dan het in werkelijkheid is; het is puur en eerlijk. En met dat typisch Britse accent en een heerlijke albumtitel. Veel luisterplezier.

Optredens: 1 november : Eindhoven, Dynamo 2 november : Landgraaf, Oefenbunker