Robbie Robertson – Sinematic

Label: Universal music

2019-09-21 07:00:00 • min lezen

Pop
8,5

Robbie Robertson – Sinematic

De Canadese gitarist Robbie Robertson verliet op 15 jarige leeftijd de school om bij The Hawks te komen spelen. De band die toen Ronnie Hawkens begeleidde werd in 1966 door Bob Dylan, overgenomen. Het legendarische album Basement Tapes van Bob Dylan werd het startsein om the Hawks van naam te veranderen in The Band, die hun laatste concert opnamen. Het album The Last Waltz is nog steeds een klassieker in de wereld van de muziek.

Als sessiemuzikant weet Robertson bij vele grootheden te spelen en kent ook een eigen solo carrière. Eens in de zoveel tijd weet de man een album op de markt te brengen en vandaag is er weer een gelanceerd.  Ook dit album ademt het herkenbaar geluid van Robbertson uit. De hit ‘Somewhere Down That Crazy River’ uit 1988 is voor velen herkenbaar. Deze sfeer hoor je op dit album terug met ‘Walk in Beauty Way’ waarbij de dochter van Precilla Coolidge (zus van Rita Coolidge, die samen met haar man Satterfield zelfmoord heeft gepleegd ) Laura Satterfield de vocalen waarneemt.

Op dit album zijn er meer gasten te vinden. Naast muzikanten als Pino Palledino (o.a. Paul Young, Elton John,The Who,  John Mayer), Jom Keltner  en sessie drummer Chris Dave horen we Van Morrison op ‘I Hear You Paint Houses’ en Glen Hansard op ‘Dead End Kid’. De slepende popsound wordt afgewisseld met storytelling songs en uitgewerkte blues solo’s van Derek Trucks (Tedeschi Trucks Band) en Doyle Bramhal II op ‘Remembrance’ waar je u tegen zegt. Robbie Robertson hervindt zich met dit album of wellicht beter gezegd dat hij na 8 jaar weer een juweeltje op de plank heeft gelegd.

Een album vol sfeer dat je meesleept in prachtige verhalen !

Pop