2015-08-09 07:00:00 • 7 min lezen

Robert Cray band – 4 Nights of 40 Years Live

Robert Cray band – 4 Nights of 40 Years Live Label: Mascot Eindoordeel: 8,5

Robert Cray is voor velen bekend geraakt door zijn blues pop van de jaren 80. De Amerikaan uit Columbus kent vooral respect van de grote blues gitaristen als Buddy Guy en Eric Clapton. Cray leverde zijn aandeel op het album “The Healer” van Johnny Lee Hooker, speelde met de broers Steve Ray en Jimmy Vaughan en werd vaste gast van Claptons Crossroads festival.

Wanneer hij door Keith Richards wordt getipt om te spelen in de Chuck Berry film, kreeg hij tevens de gelegenheid om als support act te spelen voor Rolling Stones. De blues man heeft een herkenbaar gitaargeluid dat op zijn Fender een korte slag kent met een helder solo klank. Daarbij wordt een soulstem toegevoegd dat doet denken aan Al Jarreau.

Het album en dvd“4 Nights of 40 Years Live” is een document van de 40 jaar herkenbare blues met een vleugje pop. Wie kent de hit’s als “Right Next Door” en “Don’t Be Afraid of The Dark” niet. Of zijn het inmiddels songs met een hoog “Oooh ja!” gehalte. De “Strong Persuader” album werd de wereldwijde doorbraak van Cray dat werd vervolgt door het album “Don’t Be Afraid of The Dark” . Al staan er enkele songs “Smoking Gun”, “I Guess I Showed Her” van deze albums op dit document, ligt het accent op de blues. Zijn albums “Bad Influence” en ………… zijn al heerlijke blues album uit zijn verre verleden. Maar zijn nieuw werk op “In Mine Soul” en “Nothing But Love” geeft aan dat Cray nog steeds fun heeft in het maken van deze blues met soul en pop invloeden.

Dit album geeft een mooi overzicht van de carrière van Robert Cray. Voor de fans is de dvd een meerwaarde, maar voor degene die de blues in lichte vorm wil leren kennen, is dit zeker een album om op zijn minst te gaan beluisteren.