2017-05-04 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Pop / Soul
8

Robert Cray & Hi Rhythm

Robert Cray. We kunnen gerust stellen dat iedere muziekliefhebber hem kent; met of zonder band. Deze week bracht hij zijn nieuwe album uit dat hij samen met de legendarische Hi Rhythm opnam.

Een grote naam in de blueswereld
Over de carrière van deze muzikant kan waarschijnlijk menig boek geschreven worden. De inmiddels 63-jarig Cray is een selfmade man die tijdens zijn jeugdjaren het gitaarspelen leerde, waarbij hij een voorliefde ontwikkelde voor de blues en soul. Na het nodige regionale succes zou het toch tot 1983 duren voordat hij zijn echte doorbraak kende. Met ‘Right Next Door’, afkomstig van het soloalbum Strong Persuader uit 1986, was daar de internationale doorbraak. Het betekende overigens niet alleen zijn persoonlijke doorbraak; ook “The Blues’ kwam ineens via andere radiozenders de huiskamers binnen en bereikte een breder publiek. In ’88 kreeg dat succes een vervolg met ‘Don’t Be Afraid Of The Dark’, afkomstig van het gelijknamige album en nu als Robert Cray Band. In de jaren daarna is de discografie gestaag aangevuld en is de naam Robert Cray verder gevestigd. Zo wordt Cray in 2011 o.a. opgenomen in de Blues Hall Of Fame en heeft hij vijf Grammy’s achter zijn naam staan. Met dit nieuwe album komt volgens eigen zeggen een langgekoesterde wens uit; een album opnemen met leden van de legendarische Hi Rhythm.

Samenwerking met de legendarische Hi Rhythm
Dit album is voor Cray weer een nieuw, spannend project. De samenwerking met Hi Rhythm en de sound van het album zijn allesbepalend. Op dit album komen slechts drie nummers van zijn hand; ‘Just How Low’, You Had My Heart’ en ‘The Way We Were’ zijn nummers met een duidelijk “Cray-DNA” en vooral laatstgenoemde is een prachtige Blues ballad geworden. In het verleden werd Cray wel eens verweten dat zijn liedjes sober en stemmig zouden zijn maar deze drie tracks zijn juist karaktervol. Overigens was de totstandkoming van dit album was toch wel bijzonder; het begon natuurlijk met het tekenen van een contract bij Jay-Vee Records, de samenwerking met Steve Jordan en het feit dat de opnames plaats vonden in de Willie Mitchell’s Royal in Studios in Memphis. Dat alles zorgde voor een vruchtbare voedingsbodem. Voeg daaraan de samenwerking met de legendarische Hi Rhythm (speelden in het verleden met namen als Al Green, Syl Johnson) en je hebt een spectaculaire band.

Nummers van grote namen in een nieuw jasje
Naast de drie nummers zie door Cray zelf zijn geschreven bestaat het album uit covers. Opener is de soultrack ‘The Same Love That Made Me Laugh’ van Bill Withers die overgoten wordt met een blueslaagje. Maar er zijn veel meer pareltjes te ontdekken. Bijvoorbeeld de superstrak gespeelde funky uitvoering van ‘You Must Believe In Yourself' (Charles Jerou) incl. blazers en de bijzondere vertolking van een tweetal nummers die van de hand van Tony Joe White komen. Luister naar de prachtige ballad ‘Aspen, Colorado’ (“Sistersong” van 'Rainy Night in Georgia') en naar het wervelende en swingende ‘Don’t Steal My Love’ waarbij de klasbakken van Hi Rhythm hun meerwaarde bewijzen. Cray en consorten weten ‘I Don’t Care’ zeer eigentijds neer te zetten en bij ‘Honey Bad’ (Sir Mac Rice) laat Cray nog eens horen een begenadigd bluesgitarist te zijn.

Robert Cray & Hi Rhythm is geen doorsnee Blues album geworden; samen met Leroy “Flick” Hodges (basgitaar), Archie “Hubbie” Turner (toetsen) en Rev. Charles Hodges (piano en orgel) en Steve Jordan (drums, percussie) blaast hij bestaande nummers uit de soul- en bluesgeschiedenis een nieuw leven in. Verder klinkt het album als een klok waarbij ook de blazers en de strijkers een duit in het spreekwoordelijke zakje doen. Dat Cray een perfectionist en ras muzikant is wordt wederom duidelijk. Misschien is het allemaal niet bijzonder origineel, het is wel een klasse plaat met een combinatie van oud en nieuw. Veel luisterplezier.

Blues / Pop / Soul