2016-08-18 07:00:00 • 6 min lezen

Robert Parlmer - Collected 3cd

Robert Palmer – Collected 3cd Label: Universal Eindoordeel: 8

Het is de komende maand, dat Robert Palmer 13 jaar geleden op 54 jarige leeftijd is gestorven. De gentleman in de popmuziek begon zijn carrière bij The Alan Bown Set. De eerste stappen binnen de psychedelische blues- jazz kreeg een toevoeging van een soulstem op het nummer “Gypsy Girl”. Al was Palmer toen nog zo jong, was het duidelijk dat hij voor het podium was geboren. Wanneer Palmer Elkie Brooks tegen het lijf loopt besloot men de band Vinegar Joe te beginnen. Als slaggitarist en zanger ondersteund Palmer Brooks. Brooks leverde overigens later in haar loopbaan de hits “Pearl’s a Singer” en “Fool (If You Think Its Over)”. Palmer start daarna zijn solocarrière met het album “Sneakin’Sally Through The Alley” maar kreeg zijn eerste hit 4 jaar later met een songs dat Alan Fraser (Free) voor hem had gemaakt, “Every Kind Of People”. Daarna gaat het snel. Bad Case Of Loving You (Docter Docter)”, “Can w\We Still Be Friends” Johnny & Mary”, “Looking For Clues” en “Some Guys Have All The Luck” zijn regelrechte klassiekers binnen de wereld van de popmuziek. Half jaren 80 weet Palmer de wereld te verrassen om met een band te spelen. Onder de naam Powerstation werd deze nieuwe superband geïntroduceerd. De broertjes Alan en John Taylor van Duran Duran en sessie drummer Tony Thompson (o.a. Chic, Diane Ross, Elton John) braken de tenten af met “Some Like it Hot” en T.Rex cover “Get It On”. Net voor het optreden voor Live Aid verlaat Palmer de band en komt hij met het album “Riptide”. Op dit album staat een van zijn grootste hits “Addicted To Love”. Het succes verlengt hij met “Simply Irresistible” en het Dylan nummer “I’ll Be Your Baby Tonight”. Wanneer Palmer in 1994 voor een tv optreden een terugblik-docu opneemt onder de naam “My Kinda People” krijgt hij een hartstilstand. Met dit album is een volledig overzicht gegeven van zijn carriere. De eerste 2 cd’s bestaan uit de Palmer solo collection met alle hits. Het derde schijfje kent de songs die Palmer in samenwerking heeft gemaakt, waaronder Powerstation, Alan Bown, Vinegar Joe, Ub 40 etc. Hierdoor is het een prachtig overzicht van deze gentleman in de popmuziek.