2014-02-21 07:00:00 • 4 min lezen

Robin McKelle & the Flytones - Heart of Memphis

Robin McKelle & the Flytones – Heart of Memphis Label: Okeh/ Sony Eindoordeel: 8

Terug in de tijd met de oude soul? Dan is het album van Robin McKelle zeker een aanrader. De authentieke sound from Memphis is op dit album geheel in een nieuw jasje gestoken. maar de jaren 50 sfeer is zeker aanwezig. De trompetten swingen op de beats, dat bezongen wordt door een stem dat zo uit de Stax studio’s van de jaren 50 komt.

Robin McKelle verraste afgelopen jaar al met het album “Soul Flower”. De oorspronkelijke jazz zangeres heeft haar hart gevonden in de soul. Gezien vroeger de jazz een muzieksoort was van de duivel, heeft de donkere gemeenschap er een gospelklank aan toegevoegd en dit moest een naam krijgen dat dichter bij de religie ligt. Vanaf die tijd is de soul ontstaan. Je kunt bijna zeggen dat Robin McKelle bekeerd is. Om het juiste soul gevoel te krijgen nam Robin dit album op in de Electrophonic Studio’s in Memphis, Tennessee. Op zoek naar de ziel van Otis Redding, de zoektocht naar Aretha Franklin en Roberta Flack.

De oude Wurlitzer, de Rhodes en Farfisa worden van zolder gehaald, de blaasinstrumenten van de Flytones worden ingevlogen en de Caro Emerald van kan beginnen. Alleen swingt het de broekspijpen los met nummers als ”Good Times”,” About To Be Your Baby, en Baby You’re the Best. Op The Animals cover “Please Don’t let Me Be Misunderstood” wordt het orgeltje weer in ere gesteld en het klinkt weer als een klok! Met “Controle Yourself” brengt Robin de melancholie in de soul die we kennen van de James Bond songs. Meeslepend en pakkend. Terwijl een “Heart of Memphis” en “Forgetting You” meer de country kant van de soul belicht. Eindelijk weer een soul album met oprechte Soul.