2015-04-25 07:00:00 • 6 min lezen

Rocky Votolato – Hospital Handschakes

Rocky Votolato – Hospital Handschakes Label: No Sleep Rec./Munich Eindoordeel: 8

Bij de naam Rocky Votolato en de hoes verwacht je niet direct een heerlijk pop plaat. Maar de Amerikaanse singer- songwriter brengt een lekker album dat vanaf de eerste klanken al lekker in het gehoor ligt. Hij tourde met Damien Jurado die al een prachtig album in deze genre had gemaakt.

De sound van de singer- songwriter is vertaald naar popliedjes van een complete band. De nummers zijn dan ook prima terug te brengen naar een solo setting met een losse gitaar. Het titelnummer kent met band elektrische gitaren en heeft een rock sound terwijl het openingsnummer klein en fragiel is opgenomen. Het nummer is kwetsbaar dat gedragen worden door de drum en bas. “The Hereafter” zet Rocky er een tandje bij en wordt het een lekker fel poprock nummer. De thema’s die Votolato aansnijd zijn overwegend kriti sch van aard en met een leuke woordspeling komen er titels waaronder het album “Suicide Medicine”, “Television of Saints” en nu “Hospital Handshakes”. Het zijn enkele titels van een lange discografie van een man die al 15 jaar in de muziek albums maakt. Nu is het hopelijk dan wel raak om aan te sluiten bij de populaire hoek. Zijn muziekstijl wordt nu wel gewaardeerd en valt onder de schare indie rockers die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten.

Bij het luisteren van het album hoor je dat deze man de begin fase van muziek maken voorbij is. De teksten liggen meer op een maatschappelijk vlak en de muziek is uitgebalanceerd. Stevige poprock als het uptempo “Rum” wordt afgewisseld met het stevige poprock van “A New Day”. Dat op zijn beurt weer wordt afgewisseld door een tokkelend spannend “Sawdust & Shaving”. Door de fijne opbouw van nummers blijft het gehele album prettig om naar te luisteren.