Rodney Crowell - Triage

Label : RC1 Records

2021-07-29 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Folk / Singer-songwriter
8,5

Rodney Crowell - Triage

De gelouterde singer/songwriter Rodney Crowell is terug met een nieuw album; Triage is misschien wel zijn meest persoonlijke album tot op heden waarbij de maatschappelijke problemen in zijn thuisland Amerika en de pandemie voor een somber, donker randje zorgen.

Indrukwekkende discografie
Tweevoudig Grammy-winnaar en alom gerespecteerd wordt Crowell op de cover van dit stemmige album in zwart-wit afgebeeld. De man die een discografie opgeoouwd heeft in de loop der jaren die niet op een A-4the past is de laatste jaren erg productief. Na Acoustic Classics uit 2018 begon de inmiddels 70-jarige Crowell al met maken van krabbels die tot dit album zouden lijden; klimaatverandering, de kloof tussen arm en rijk, het waren thema’s die hem bezig hielden. In 2019 was daar nog Texas, het “hommage”-album aan de staat waar hij woont en zijn roots heeft. Met de wat Dylanesque opener ‘Don’t Leave Me Now’ trapt de Amerikaanse Crowell af; na een akoestisch intro van ruim een minuut brandt het nummer eigenlijk pas echt los en wordt het na een knappe opbouw een stuwende Americana-song.

Veel variatie
De stem van Crowell staat centraal op dit album en de haast onnavolgbare lijst van sessiemuzikanten speelt echt in dienst van de Texaan. Het resultaat is een soms donker en dan weer warm album dat muzikaal perfect in elkaar zit en altijd in balans is. ‘Something Has To Change’ is top en soulvol, ‘I’m All About Love’ een midtempo Bluesrocker en met ‘This Body Isn't All There Is To Who I Am’ noemen we misschien het hoogtepunt dat ook op een album van Springsteen of Petty zou kunnen staan. Verrassend is ‘Transient Global Amnesia Blues’, een “spoken Lyric” die perfect past en ook het semi-akoestische ‘Girl On The Street’ is sterk verhalend. Ondanks dat Crowell vooral bekend is van zijn werk binnen de Country-music is dit album veel breder georiënteerd qua muziekstijl. Maar uiteraard mag Country niet ontbreken en met Rory Hoffman op mondharmonica is ‘One Little Bird’ misschien wel het enige nummer dat we echt in deze hoek kunnen plaatsen. De titelsong is een mooi liefdesliedje (“If Love is revelation and love we thus receive / It all comes down to knowing less than most of us alone believe”) en verder spreken ook het rustigere ‘Hymn #43’ en ‘Here Goes Nothing’ tot de verbeelding.

Triage is een uitermate knap, smaakvol en kwalitatief goed album geworden. Zoals gezegd staat Crowell met zijn 70 jaar vocaal nog steeds zijn mannetje en wordt hij omgeven door een aantal klasbakken van muzikanten die zich in dienst van de singer/songwriter stellen. Een meer dan fijne luisterplaat die gaandeweg iets lichter van kleur wordt en waar Crowell zo nu en dan maatschappelijke pijnpunten toucheert. Veel luisterplezier.