Jazz/Soul formatie Rohey komt met debuutalbum A Million Things voor concerten naar Nederland

2017-08-17 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz / Soul
8

Rohey - A Million Things

Het album A Million Things van de Noorse Jazz-formatie Rohey is al enige tijd uit. In oktober komt dit viertal voor een tweetal concerten naar Nederland en dat is aanleiding genoeg om het album nog eens een keer extra te belichten.

Label : Jazzland / PIAS

Vier vrienden die hun passie leren kennen op het conservatorium
In een winterse setting, op het Noorse eiland Giske, in de Ocean Sound Recordings Studio zijn deze vier muzikanten begonnen aan hun muzikale avontuur. Op het koude eiland, omringd door sneeuw en ijs moest de muzikale inspiratie omgezet worden in een album. De combinatie van levendige jazz en soul vormen de hoofdingrediënten, wat ook weer niet vreemd is als we weten dat de zangeres, Rohen Taalah, Gambiaans bloed door haar aderen heeft stromen. Samen met Ivan Blomqvist (keyboards), Kristian Jacobsen (bass) en drummer Henrik Lødøen vormt ze Rohey (inderdaad, de band is vernoemd naar haar voornaam) en de vier kennen elkaar vanuit de gemeenschappelijke studie aan het conservatorium in Trondheim.

Jazz, soul en een geweldige zangeres
Het album kent twaalf tracks die een mengelmoes vormen van jazz en soul waarbij zangeres Rohey Taalah het middelpunt vormt met haar soulvolle stem. Opener ‘I Found Me’ vormt meteen een perfecte opwarmer en een soort van blauwdruk voor de rest van het album. Jazz in combinatie met soul waarbij diverse expressievolle melodielijnen worden gevolgd, er een mooie solo op de Hammond van Blomqvist te beluisteren valt en verder is daar de warme stem van Rohey die als een sluier over het nummer daalt. Wat in het eerste deel ook duidelijk wordt is dat de band makkelijk kan schakelen. Want bij het veel ingetogener ‘Tell Me’ is het juist de combinatie van het mooie pianospel en de stem van Rohey die de juiste snaren raakt. Als we dan ‘Is There All There Is?’ als derde track luisteren is de nieuwsgierigheid alom gewekt naar de rest van het album en kan het niet anders dan dat we hier naar een meer dan talentvolle band luisteren met ook een meer dan prima debuut.

Het album is “live” opgenomen in de studio
De rest van het album blijft dan ook boeien waarbij de band een ongekende variëteit weet aan te brengen. Een nummer als ‘Can’t Get This’ brengt een onweerstaanbaar ritme met zich mee, waarbij waarschijnlijk de Afrikaanse roots van de zangeres boven komen drijven en bij het heerlijk funky klinkende ‘My Recipe’ zijn de synths weer bepalend. Maar we mogen het drumwerk van drummer Lødøen en de prestatie op de basgitaar van Jacobsen niet onderschatten want zij zorgen voor de geweldige basis. Verder zijn nummers als ‘Cellphones And Pavements’, dat door het frivole pianospel een haast wat psychedelisch karakter krijgt, en ‘Responsibilities’ absoluut hoogtepunten. Het album is in die winterperiode live opgenomen in de studio en ook dat hoor je terug in de eindproductie. De titelsong, ook weer een pareltje, is richting einde gepositioneerd. Het album wordt afgesloten met ‘I Wonder’, misschien het enige buitenbeentje op het album omdat de hele tekst bestaat uit deze twee woorden en het nummer maar een minuut duurt. We zullen het maar een soul- en jazzvolle outro noemen.

Na het luisteren van het album A Million Things ben je overtuigd; een album vol met smaakvolle, authentieke en toegankelijke tracks die een frisse, onbevangen combinatie van jazz en soul uitstralen. Voeg daarbij de warme, soulvolle stem van Rohey Taalah (Rohey betekent vrij vertaald  “My Soul” in het Arabisch) en je hebt een succesformule. We kijken uit naar de concerten. Veel luisterplezier.

Rohey Live:
14 oktober : Mondriaan Jazz Festival, Den Haag
20 oktober : Paradiso, Amsterdam