2016-02-28 07:00:00 • 3 min lezen

Ronan Keating - Time Of My Life

Label : Decca/ Universal Eindoordeel : 7

Hij kende zijn grootste hits met ‘When You Say Nothing At All’ (1999) en ‘If Tomorrow Never Comes’ (2002). Ronan Keating, die met de Boyband Boyzone furore maakte timmert al een tijdje solo aan de weg. En niet zonder succes. Min of meer geruisloos was onlangs de release van zijn inmiddels 10e album Time Of My Life.

Zonder tijdsdruk aan dit album gewerkt In een interview geeft Keating duidelijk aan dat het helemaal niet moeilijk was om de titelsong te bepalen; hij zit naar eigen zeggen beter in zijn vel dan ooit en is echt gelukkig! Na het erg popachtige album Fires uit 2012, dat in Nederland geen groot succes was, tekende Keating een contract bij Decca Records. Zonder tijdsdruk en met eigen inbreng is dit album tot stand gekomen waarbij het geluid écht anders klinkt. De goedlachse Ier gaat terug naar zijn home country en betrekt muzikale invloeden en stijlen zoals folk meer in het schrijversproces. Het resultaat is dan ook zeer aardig.

Diverse nevenactiviteiten Op Time Of My Life vind je dan vooral een combinatie terug van catchy klinkende popnummers, enkele ballads en wat meer folk/akoestisch werk. De nummers ‘Let Me Love You’ en ‘As Long As We’re In Love’ zitten aan de duidelijk popkant van het album terwijl ‘Breathe’ een typische ballad is die zo kenmerkend is voor deze Ierse “Crooner” en waarmee hij eerdere successen heeft gehad. Naast al die muziek is Keating een druk baasje. Na een aantal jaren als jurylid bij de Australische variant van The X-Factor werd onlangs bekend dat hij komend jaar deel mee gaat doen aan Australische variant van The Voice. De titelsong, een lekker klinkend midtempo nummer, ‘Time Of My Life’ is eigenlijk de brug naar het tweede gedeelte van het album.

Minder gestylde pop, meer folk en puurheid Op het tweede deel van dit album horen we dan die ommekeer en het teruggrijpen naar dat minder pop-achtige en meer folk invloeden. Interessant is het ‘She Knows Me’ waar vooral de akoestische gitaar de boventoon voert. ‘Think I Don’t Remember’ is dan weer zo’n powerballad. ‘In Your Arms’ is dat mooioe, sfeervolle akoestische nummer dat al was aangekondigd en niet mag ontbreken. Eén van de sterkste nummers is waarschijnlijk ‘Landslide’; een rustig nummer, ook weer met akoestische gitaar en een absoluut geloofwaardige Keating. Toch moeten we voor de beste track waarschijnlijk wachten tot de afsluiter ‘Falling Slowly’, een mooi samenwerkingsverband met singer/songwriters-duo The Shires.

Eindoordeel Time Of My Life is een gevarieerd prima maar muzikaal gezien niet echt verrassend, ondanks de nieuwe weg die Ronan Keating is ingeslagen. Alle twaalf nummers luisteren lekker weg maar de vraag is of je dit album eindeloos zult blijven beluisteren. Het geheel klinkt weer als een klok en Keating bewijst wederom over een prima, warme stem te beschikken en dat hij prima songs kan schrijven. Kers op de taart blijft overigens de samenwerking met The Shires. Veel luisterplezier.