Debuutalbum van Rondé

Debuutalbum van Rondé

2017-01-17 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7

Rondé - Rondé

Rondé hebben we de afgelopen jaren al leren kennen als 3FM Serious Talent, door diverse optredens waaronder die bij de De Wereld Draait Door en natuurlijk met de 3FM Megahit ‘Why Do You Care’. Nu was daar afgelopen weekend tijdens Eurosonic de presentatie van het debuutalbum.

Label : Universal

3FM Serious Talent
Het verhaal is inmiddels natuurlijk al diverse keren verteld. Vanuit de Herman Brood Academie ontstaat in 2014 de band Rondé, de vijfmansformatie geformeerd rond zangeres Rikki Borgelt. Later dat jaar doet de band mee aan de Popronde met de single ‘Run’ (meer hebben ze dan nog niet….) die tot ieders verbazing tot 3FM Megahit wordt gebombardeerd. Vervolgens krijgt de band de eerste tegenslag te verwerken als zangeres Rikki Borgelt aan haar stembanden geopereerd moet worden. Toch pakt de band na deze periode de draad weer ogenschijnlijk moeiteloos op want in 2015 wordt de band verkozen tot 3FM Serious Talent en met ‘We Are One’ scoren ze hun tweede hitsingle. Met ‘Why Do You Care’, een nummer dat eindeloos is gedraaid op de vaderlandse radiostations, lijkt de doorbraak definitief.

De band opereert binnen “veilige” kaders
De opener ‘Why Do You Care’ is waarschijnlijk bij een ieder wel bekend want de single deed het erg goed op de populaire radiostations; het nummer doet denken aan eerder werk van Mattia Bazar en is heerlijk melodieus. Een nummer dat we in één adem moeten noemen is ook ‘Naturally’, ook een hit in de dop. Het overige deel van het album kent tien tracks die stuk voor stuk lekker in het gehoor klinken maar waarbij Rondé nooit echt risico’s neemt. Zo is ‘City Lights’ lekker uptempo met duidelijke 80’s invloeden en ‘Go’ is lekker catchy waarbij zangeres Rikki Borgelt ook weer binnen de spreekwoordelijke veilige kaders blijft. Eigentijds en wat meer richting de EDM neigend zijn nummers als ‘Do You Feel’ en ‘Headlights’, lekkere dansbare tracks en beide vormen één van de weinige muzikale verkenningen op dit debuut. Op het einde van het album neemt komt de band dan toch met die ballad die niet mag ontbreken; de ingetogen pianoballad ‘Let This Moment Last’ is meer dan aardig waarbij we Rikki’s stem duidelijk breekbaar horen. Uiteraard staan ook de eerdere hits ‘Run’ en ‘We Are The One’ op dit titelloze debuut om het succesverhaal tot op heden te completeren.

Rondé levert een prima debuutalbum af; Dertien nummers die je stuk voor stuk op alle populaire radiostations voorbij kunt horen komen. Een kritische noot is misschien het gebrek aan échte variatie bij het overgrote deel van de nummers en het feit dat de band binnen veilige muzikale scheidslijnen blijft. Maar uiteindelijk scoort dit titelloze debuut meer dan voldoende en hopen we dat de opvolger wat spannender en gevarieerder zal zijn. Veel luisterplezier.

Rondé Live:
20 januari : Tivoli/Vredenburg, Utrecht
11 mei : Tolhuistuin, Amsterdam