2016-03-15 07:00:00 • 7 min lezen

Roo Panes - Paperweights

Label: CRC Records / Bertus Eindoordeel : 7,5

De 27-jarige singer/songwriter Andrew “Roo” Panes (artiestennaam Roo Panes) neemt ons met zijn twaalfsnarige akoestische gitaar en zijn warme stem mee op een hedendaagse folk-reis die vorm krijgt op zijn tweede album Paperweights.

Ontdekt via een Burberry reclame campagne De bijnaam “Roo” kreeg Andrew Panes toen hij als kleine jongen in een rivier viel, net zoals het stripfiguur Winnieh-The-Pooh. Hij groeide op in het weidse en landelijke Wimborne, Dorset, Engeland en werd door zijn oma, die klassiek pianiste was, gestimuleerd om iets met muziek te gaan doen. Via piano en trompet wordt het uiteindelijk de gitaar en vooral het improviseren gaat hem goed af want notenleer is niet echt aan Panes besteed. Zijn muziek wordt via een Burberry reclamecampagne wereldkundig en er volgen enkele EP’s. In 2014 is er dan een eerste volledig album onder de Little Giant dat goede kritieken ontvangt. Nu, amper anderhalf jaar later, brengt de singer/songwriter die uitermate goed uit de voeten kan met zowel de 6 als 12-snarige akoestische gitaar, zijn tweede volledige album uit. Met Paperweights neemt Panes je mee terug naar dat weidse landschap in een heerlijke folk-trip zoals folk waarschijnlijk bedoeld is.

Folk zoals folk muziek bedoeld is Paperweights neemt je in tien nummers mee naar de folkmuziek zoals deze zijn oorsprong kent. Mooie, weidse melodieën waarbij Panes laat horen prima overweg te kunnen met de gitaar en daarnaast ook nog over een aangenaam stemgeluid beschikt. Zijn stemgeluid is donker en lijkt vaak op een bariton en Panes wordt regelmatig vergeleken met Jonas Jeremiah. Perfecte opener is ‘Stay With Me’, een nummer dat inderdaad de “Classic Folk” aardig benaderd. Panes op gitaar, wat subtiele background vocals, wat percussie en je hebt een sfeervol eindresultaat. Dat “klassieke” folk geluid is de rode draad op heel het album. Luister naar het voortkabbelende ‘Corner Of My Eye’, het stemmige vioolwerk op ‘Vanished Into Everything’ en het prachtige ‘The Original’.

Panes grijpt terug naar de sfeer van de weidse landelijkheid van het gebied waar hij opgroeide Dat Panes meer in zijn mars heeft dan alleen dat diepe, warme geluid bewijst hij bij ‘Water Over Fire’, waar hij laat horen ook een hoge noot te kunnen raken. Dit nummer, samen met ‘I Was Here’, worden op een subtiele wijze door een onzichtbaar maar voelbaar ritme weergegeven waardoor beide nummers tot de hoogtepunten van het album worden gepromoveerd. Het kan natuurlijk niet anders dan dat er ook teruggegrepen wordt naar het opgroeien in dat weidse, landelijke Lake District. ‘Summer Thunder’ (“How Many Times Must Lightning Strike In The Same Place Till You’ll Call It Trouble”) verhaalt daar over en kent een werkelijk fantastische opbouw waarbij blazers ver op de achtergrond klinken en waar Panes een perfecte harmonie kent tussen muziek en tekst.

Eindoordeel In al zijn eenvoud weet Roo Panes met Paperweights een mooi, stemmig tijdsdocument neer te zetten. De nummers kennen een intrinsieke schoonheid en Panes bewijst dat hij met zijn muziek in staat is om je een album lang te blijven boeien. Het instrumentarium is sober, puur en vakkundig en zijn stemgeluid is aangenaam te noemen met als gevolg dat het een kloppend geheel is. Overigens is de cover een door zijn zus Lucy geschilderde afbeelding van een landschap in Lake District. Folk zoals folk bedoeld is. Veel luisterplezier!

Roo Panes live: 22 april : Melkweg, Amsterdam 23 april : Paard van Troje, Den Haag 24 april : Doornroosje, Nijmegen 25 april : Tivoli, Utrecht 26 april : Oosterpoort, Groningen