2016-02-18 07:00:00 • 8 min lezen

Roos Blufpand - Hoe Dan

Label: Coast To Coast Eindoordeel : 7,5

Roos Blufpand wil feitelijk niets vreemds, namelijk leven. Dat de wereld om ons heen turbulent is en zoals ze zelf zegt “in brand staat” en de innerlijke onrust die dat met zich meebrengt is het thema van haar tweede album Hoe Dan dat afgelopen week uitkwam.

Alle liedjes in het Nederlands Roos is al enkele jaren actief in de Nederlandse muziekwereld. Geschoold en gevormd op het conservatorium en tijdens de studie singer/songwriter besloot ze enkele jaren geleden naar eigen zeggen redelijk impulsief een zaal te huren en haar eerste eigen samengestelde show te geven. Vervolgens kwam er een EP en in 2014 haar debuutalbum met de titel Ik Ben. Het bijzondere van deze liedjesschrijfster Roos, met overigens Surinaamse roots, is dat ze in het Nederlands zingt. Het is al vaker gezegd maar het zingen in onze moedertaal brengt wat extra’s. We hoeven als luisteraar niets te transformeren of zelf te interpreteren; het komt direct binnen en daarmee is de boodschap ook vaak krachtig. Daar komt bij dat Roos over een mooie, warme stem beschikt. Hoe Dan gaat over de actuele vraag van hoe we een steentje bij kunnen dragen, op welk niveau dan ook, aan een betere wereld maar tegelijkertijd kunnen genieten van het leven.

Roos Blufband laat haar innerlijke strijd horen De innerlijke strijd waarmee Roos Blufpand op Hoe Dan worstelt, wordt meteen duidelijk in de vlotte opener ‘Geweten’. Teksten als “ik zeg mijn geweten te koop op Marktplaats”, Ik wil de wereld best wel redden maar ik weet niet hoe" laten niets aan de verbeelding toe. Het album is een combinatie van wat stevigere nummers en ballads waarbij Jurriaan Westerveld op de cello absoluut iets toevoegt. Het geheel is geproduceerd door J. Sielcken, die ook met bv. Jet Rebel werkte. Eerste single van het album ‘Heet’ is lekker opzwepend en gaat over die mooie liefdesnacht. Op ‘Hemel’, dat verhaald over de strijd tussen de diverse religies krijgt ze hulp van De Rus die de rap binnen dit nummer voor zijn rekening neemt. Een mooi rustig nummer is ‘Heimwee’, dat in de hedendaagse actualiteit plotseling over een groots onderwerp gaat. Eén van de mooiste ‘nummers is het akoestische ‘Ik Heb Je Lief’; een even eenvoudig als doeltreffend liefjesliedje.

Hoe Dan is een album dat naar de natuur toe respectvol is gemaakt De totstandkoming van Hoe Dan is noemenswaardig en tekent hoe Roos Blufpand in het leven staat. Ze houdt van het leven en van de natuur. In een boerderij langs de Waal is het album opgenomen met behulp van groene stroom. Het hoesje van het album bestaat uit gerecycled karton en de cover is geprint met biologische inkt. Dit is haar manier om respectvol met de natuur en de wereld om te gaan en tegelijkertijd een mooi, warm en sfeervol album af te leveren. Naast de eerder genoemde nummers zijn ook ‘Bloemen Voor Later’, ‘Ghandi’ en het mooie ‘Roze Bril’ waar Roos erg breekbaar klinkt meer dan de moeite waard.

Eindoordeel Het plaatje klopt! En dan niet alleen de context waarin Hoe Dan tot stand is gekomen. Roos Blufpand levert een prima album af waarbij ook haar begeleidingsband de credits verdienen. Lekkere popliedjes worden afgewisseld met gevoelige ballads. De teksten zijn sterk geschreven, raken je en zijn verpakt in smaakvolle arrangementen en melodieën. En al luisterend denk je dan ook zelf na over de wereld waarin we op dit moment leven……  Veel luisterplezier.

Roos Blufpand live: 6/2 Odeon De Spiegel, Zwolle 12/2 ZinIn, Nijverdal 20/2 De Helling, Utrecht (album release concert) 27/2 Amphion, Doetinchem 4/3 Patronaat, Haarlem 13/3 ’t Nonnetje, Amersfoort 18/3 Hof 88, Almelo 25/3 Gigant, Apeldoorn 31/3 Vestzak, Enschede (kleine bezetting) 15/4 Metropool, Hengelo 22/4 Chassé, Breda 24/4 Hedon, Zwolle Kijk voor het actuele schema op de site. Data worden aangevuld.