2015-05-14 07:00:00 • 9 min lezen

Rose Windows - Rose WIndows

Rose Windows – Rose Windows Label: Subpop Eindoordeel: 7,5

Vanaf de eerste klanken van het titelloze album, is het spannend. De gitaar klanken zijn al meeslepend terwijl er eigenlijk niets gebeurd. De zangpartij en de stem passen exact en de tekst beperkt zich tot enkele regels. Het is direct een album waarbij je op het puntje van de stoel gaat zitten. De psychedelische rock band van Seattle bestaat inmiddels een jaar of 5 en heeft in 2013 haar debuut album The Sun Dogs al uitgebracht.

Met Rabia Shaheen Qazi heeft de band een zangeres die vanaf het tweede nummer de zang over neemt. Ze vult het lege gat tussen de rocksound op een herkenbare manier op. Hierdoor verliest het de spanning in de stem van het openingsnummer, maar muzikaal heeft het zoveel te bieden dat het de moeite waard blijft om langzaam onder te dompelen is een verrassende bij geluiden die in de nummers voorbij komen. Fluiten en percussie verbinden de gitaar partijen en brengen iets extra s in deze songs. De single “Glory Glory” en “Blind’ neemt de bandleider en schrijver/ gitarist Chris Cheveyo zijn aandacht. Langzaam raakt het op met de verrassingen. Met “The Old Crow” wordt het even weer verrassend. Lekker aanstekelijk gitaarnummer met mooie melodielijn. Waarna het met `Aurora Avenue` het wordt zoeken wordt naar een lekkere sound.

Experimenterende pop kun je het noemen, maar naast de andere songs is het nog wat zoeken en klinkt het dat het met verschillende `stukjes` aanelkaar is gelijmd. Maar overall is het een lekker album en moeten we deze rozen zeker in de gaten houden. Ze kunnen elk moment plotseling tot bloei komen door een prachtige opvolger voor dit album uit te brengen.