2019-05-11 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Roseanne Reid - Trails

In Schotland is er een nieuwe troubadour opgestaan; Roseanne Reid is de naam en haar debuutalbum Trails is het logische vervolg op enkele eerder uitgebrachte en goed ontvangen EP’s.

Dochter van…..
De naam Reid is natuurlijk niet onbekend in de Schotse muziekwereld; Roseanne is dan ook de dochter van Craig Reid die we uiteraard nog kennen van The Proclaimers. Dit debuutalbum bevindt zich vooral op de scheidingslijn van Folk en Americana waarbij Roseanne bewijst niet alleen over een muzikaal talent te beschikken maar ook goede teksten te kunnen schrijven.

Vocaal overtuigend
Het album wordt geopend met ‘Amy’, een rustig voortkabbelende gitaarsong met hier en daar wat piano om het nummer te complementeren. Vervolgens is daar ‘Heading North’ waarmee ze écht vocaal weet te overtuigen; Roseanne klinkt breekbaar en je voelt de tranen in haar ogen opwellen. Rustige drums, wat lapsteel en orgel zorgen voor de passende muzikale omlijsting. ‘Hey River’ lijkt als een rivier voort te kabbelen maar na enkele luisterbeurten wordt duidelijk dat de drumpartij helemaal niet zo eenvoudig is. Bij ‘I Love Her So’ zijn het de blazers die het nummer een “Bluesy”-karakter meegeven terwijl ‘It Is You’ meer het Cajun-gevoel oproept. Orgel, lapsteel en piano dwarrelen om de stem van de Schotse singer/songwriter.

Steve Earle
Zo is Trails wel een boeiend album dat absoluut de signatuur heeft van een Amerikaanse plaats. Uiteraard is de hand van producer Teddy Thompson hoorbaar die de composities net wat rijker arrangeert. Met ‘Me Oh My’ rolt de vrolijke Americana en wat Rockabilly sound de huiskamer binnen terwijl we met nummers als ‘Miles Away’ en ‘Levi’ weer de melancholieke kant van Roseanne horen. Meest bijzondere track is waarschijnlijk ‘Sweet Annie’ waar we haar met Steve Earle in duet horen maar de beste track is misschien wel ‘Take It From Me’ dat ook zomaar door een Hank Williams of een andere grootheid uit de Countrymuziek gezongen zou kunnen worden.

Trails is een sterk debuut. Mooie, sfeervol gearrangeerde nummers die over het algemeen een wat sober instrumentarium kennen maar waarbij Roseanne Reid vocaal makkelijk overeind blijft. Je ontkomt er bijna niet aan om de vergelijking te trekken met een jonge Lucinda Williams. De Schotse singer/songwriter weet naadloos de kern bij de Americana te houden met subtiele uitstapjes naar Blues en Soul. Er staan (nog) geen optredens in Nederland gepland maar absoluut een artieste om in de gaten te houden en benieuwd naar nieuw materiaal. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter