2015-12-03 07:00:00 • 3 min lezen

Roseau - interview 27 november Tivoli

Enkele uren voor haar optreden in Tivoli/Vredenburg in Utrecht spreek ik met de Britse singer/songwriter Roseau. Ze staat in het voorprogramma van Lianne La Havas met zie al vaker toerde. Het optreden op 1 december in de concertzaal Bataclan in Parijs is na de gebeurtenissen op 13 november jl. uiteraard geannuleerd. Die gebeurtenis heeft ook diepe indruk op Roseau en haar crew gemaakt. In een comfortabele ruimte en in een ontspannen sfeer mag ik haar wat vragen stellen.

Waar komt de naam Roseau vandaan?  - Roseau is de naam van de hoofdstad van het Caraïbische eiland Dominica, het eiland waar mijn vader is geboren. Daarnaast is het eigenlijk best een leuke naam.

Hoe was je jeugd met een vader uit Dominica en een Ierse moeder? - Leuk en gezellig. De vakanties brachten we vooral door bij mijn grootouders in Belfast, Noord Ierland. Ik heb het er altijd erg leuk gevonden en had er veel vrienden. Ik ben eigenlijk ooit maar één keer naar de Cariben op vakantie geweest. Het is erg ver weg en het reizen er naar toe is niet goedkoop.

18 september was je albumrelease. Hoe is het album tot stand gekomen? - het was niet op voorhand mijn bedoeling een album uit te brengen. Ik was met het “Peter and Kerry”-project bezig en schreef muziek die eigenlijk niet in dat project paste. Om bezig te zijn was ik lekker muziek aan het schrijven. Mijn manager liet het vervolgens weer aan zijn contacten horen en het idee om een album te maken was geboren. Van het een kwam het ander en het album is het eindresultaat maar het was niet op voorhand de bedoeling.

Hoe voelt het nu het er is? - Het voelt “amazing”. Sommige liedjes zijn jaren geleden geschreven, anderen zijn echt nieuw. Ze pakken allemaal terug naar bepaalde periodes uit mijn leven. Het album is op het juiste moment in mijn leven gekomen en ik geniet ervan.

Zijn de liedjes dan autobiografisch? - Het merendeel is autobiografisch en gaat inderdaad over bepaalde periodes uit mijn leven zoals ik al aangaf. Het merendeel gaat over mijzelf en enkele nummers gaan over andere mensen die wel weer in relatie tot mijn leven staan.

Ik las dat je grootvader een grote inspiratiebron was? - Dat klopt. Als ik eraan terugdenk was hij de eerste persoon die mijn interesse in het schrijven van liedjes opmerkte. Hij verzon trouwens zelf liedjes over mij en mijn zus.

Hoe zou je je muziek willen omschrijven? - ehhhh difficult

Mag ik een suggestie doen? Is het een beetje Britt Synthpop? - Laten we het zo noemen. Prima naam en het komt absoluut in de buurt. Het is lastig om iets zelf een naam te geven of te labelen als je er zelf zo in verweven zit.

Ik las dat de songs zijn opgenomen in een fabriek? - Dat klopt. In de buurt in Colchester in Essex waar mijn ouders wonen maak ik vaak een wandeling en daar staan een aantal oude verlaten fabrieken en pakhuizen leeg. Op een dag heb ik een ander pad gekozen en ben aan de achterkant van die leegstaande pakhuizen terecht gekomen. Ik wist dat ze leegstonden en ben simpelweg door een gat gekropen. Toen merkte ik dat de akoestiek verbazingwekkend goed was dus de volgende dag ben ik met een laptop, microfoon en ander opnamemateriaal teruggegaan om diverse tracks op te nemen.

Je schrijf je eigen muziek, je zingt, je speelt diverse instrumenten. Waar komt dat vandaan? - Ik heb altijd muziek gespeeld. Ik heb er nooit voor gestudeerd of speciaal voor naar school gegaan. Ik heb altijd interesse gehad in muziek en van mijn ouders kreeg ik op een gegeven moment wat opnameapparatuur en een computer. Van het een kwam het ander.

Wat dacht je toen je hoorde dat er een nummer van jou in Grey’s Anatomy werd gebruikt? - Gaaf natuurlijk. Volledig onverwacht. Mijn management belde me op een gegeven moment op dat er een nummer van mij gebruikt zou worden. Ik keek op dat moment niet naar Grey’s Anatomy. Ik wist natuurlijk wel dat het een populaire tv-serie was maar ik volgde het niet. Pas daarna ben ik de serie met terugwerkende kracht gaan volgen. Het was beste wel surrealistisch toen ik dat hoorde ja.

Wanneer is een nummer af? - Ik voel dat eigenlijk nooit. Op enig moment stop ik met het werken aan een nummer. Ik weet dat wanneer ik een nummer weer af ga breken of ontmantelen dat ik moet stoppen. Op dat moment is een nummer bij mij klaar. Maar het proces duur lang. Je schrijft was, luistert erna, voegt wat toe om vervolgens er weer wat af te halen. Dat proces kost een hoop energie. Eigenlijk is een nummer nooit echt klaar.

Als ik naar je stem luister zou je in de toekomst ook wat anders willen doen? - Zeker. Dat is wel herkenbaar. Ik doe al regelmatig mee in andere projecten zoals een reggaeband, indie, folk. Maar op het moment zit ik echt in de elektronische flow. Maar je weet maar nooit in de toekomst. Op dit moment neig ik ook wel naar soul. Ik tour ook al een tijdje met Lianne La Havas.

Waar wil je over 5 jaar zijn? - Ik hoop dat ik nog steeds muziek maak en een eigen studio heb. Naast mijn eigen muziek maken vind ik het ook erg leuk om voor anderen te schrijven en te produceren. Eigenlijk om met muziek een bestaan op te kunnen bouwen zou gaaf zijn. Ik had wel een idee hoe mijn carrière er uit zou moeten zien maar gaandeweg is dat ook wel weer veranderd. Zo vind ik het produceren erg “cool”. Uiteindelijk zou ik graag mijn eigen muziek willen uitbrengen zoals nu maar door muziek onafhankelijk kunnen zijn is wel de grootste droom. Want in het huidige klimaat is het echt lastig om van je muziek te kunnen leven.

Een paar uur voor het optreden. Wat doe je zo. - Ik ben eigenlijk wel ontspannen. Zo dadelijk ga ik mijn spullen klaarzetten, even een soundcheck en dan nog even naar buiten om hier in de omgeving wat rond te lopen. Ik vind het altijd leuk om de buurt van de zaal waar ik optreed te verkennen. Daarna wat eten, verkleden en dan het podium op! Dat is waar ik het voor doe. Dat is genieten.