Prachtig innemend debuut van singer/songriter Rosie Carney

Label : Akira Records

2019-01-24 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Rosie Carney - Bare

Ze is pas 20 jaar maar heeft eigenlijk al een heel muziekleven achter zich. De Britse schrijft al een kleine 10 jaar liedjes en verhuisde als 15-jarige naar New York. Het leverde haar een platencontract op maar niet het succes en het geluk. De platenmaatschappij zocht de commerciële richting en hits terwijl Rosie liedjes wilde schrijven. Het contract werd ontbonden, Rosie had persoonlijke problemen maar hervond zichzelf. Resultaat is het debuutalbum Bare dat 25 januari uit komt.

Persoonlijk en kwetsbaar
Op opener ‘What You’ve Been Looking for’ horen we meteen de gekozen richting van deze Britse singer/songwriter en maken we kennis met haar prachtige stem. Vervolgens is daar de titelsong ‘Bare’ dat nog wat ingetogener klinkt en waar ook duidelijk wordt dat ze totaal geen angst heeft om zich kwetsbaar op te stellen. (“Left me broken / Smashed like a glass that was / Dropped on the floor / Words you've spoken / Leave marks on my skin / Like a name on the wall”). Op het persoonlijke ‘Thousand’ horen we naast Rosie de Ierse singer/songwriter Lisa Hannigan. Dit nummer gaat over het persoonlijke gevecht van haar grootmoeder met de vreselijke ziekte dementie.

Prachtige stem
Op dit debuutalbum vinden we ook het al in 2017 uitgebrachte ‘Winter’ en ondanks het feit dat alle nummers binnen hetzelfde spectrum blijven weet deze talentvolle singer/songwriter te boeien. Nummers als ‘Awake Me’ en ‘Humans’ zijn gewoon prachtig en zo is ook het tweede deel ijzersterk. Op ‘Zoey’ horen haar kristalheldere stem nog eens als ze zich begeleidt op gitaar en het is pas bij ‘Orchid’ dat er drums en ander instrumentarium wordt ingezet. Het wordt daarmee wel tot één van de hoogtepunten van het album samen met de single ‘Your Love Is Holy’ waarin Rosie verwijst naar haar eerste liefde. Het album wordt verrassend met het instrumentale ‘Bud’ (Rose) met Rosie op piano afgesloten.

Ondanks de eenvoud waarmee dit album lijkt te zijn geschreven zijn er geen zwakke plekken te vinden. Het totaal is breekbaar en Rosie Carney laat horen een begenadigd singer/songwriter te zijn. Voor een eventuele opvolger misschien de wens om wat meer rijker gearrangeerde songs te schrijven zoals ‘Orchid’ maar Bare is een fantastisch debuut en waarschijnlijk heeft ze bij het Akira-label wel die artistieke vrijheid gekregen om te excelleren. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter