Tweede album YU voor Brits R&B talent Rosie Lowe

Label : Caroline Records

2019-06-17 07:00:00 • 3 min lezen

R&B / Soul
8

Rosie Lowe - YU

Met Control uit 2016 maakten we kennis met Rosie Lowe; een Britse R&B singer/songwriter en het regende lovende kritieken. Nu is daar de opvolger YU waarbij Rosie misschien iets meer buiten de traditionele lijntjes durft te denken.

R&B met een vleugje Jazz
Rosie trapt af met het ietwat mysterieuze ‘Lifeline’; een elektronisch vormgegeven soundscape waarin we dan hernieuwd kennis maken met het mooie stemgeluid van de Britse singer/songwriter. Vervolgens is daar met het ruim zes minuten durende ‘The Way’; de track die de basis moest vormen voor dit tweede album en waar Rosie bewust de samenwerking opzocht met producer/rapper Jay Electronica. Het nummer combineert diverse muzikale stijlen; het is soulvol, het is catchy en door de piano krijgt het hier en daar zelfs een wat Jazzy “touch”. Na bijna vijf minuten transformeert de outro in een rapper waar Jay Electronica even de schijnwerpers op zich gericht ziet. Met het krachtige en uiterst dansbare ‘Birdsong’ wordt het eerste deel van YU afgesloten. Overigens wordt met namen als Jamie Woon, Jamie Liddell en Kwabs als backing vocals wel duidelijk dat we hier met een topproductie te maken hebben.

Van feministisch tot fragiel en breekbaar
De vraag is natuurlijk of de Britse dit (hoge) niveau vast kan houden. Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden. Rosie zet de vrouw bij ‘Pharaoh’ als een echte feministe krachtig neer (“Power in my mouth, in the imperfections that made me”) terwijl ze bij ‘Mango’ haast fragiel en breekbaar klinkt ondanks de duidelijke drum loop. Op dit album koos Rosie voor de samenwerking met producer Dave Okumu (o.a. Amy Winehouse, St. Vincent) en dat horen we in de productie terug. Het album kent met ‘Valium’, ‘Body // Blood’ en ‘Shoulder’ een drietal interludes waarmee Rosie laat horen het aandurft om hier en daar wat te experimenteren. Dat horen we ook terug in een track als ‘UEMM’ (You Ease My Mind). Prachtig is de afsluiter waar de Jazzy pianoklanken perfect in balans zijn met de stem van Rosie. Vanuit een haast akoestische setting wordt deze afsluiter uitgebouwd tot een fraai soulvolle track.

YU is een sterke productie geworden maar evengoed een logisch vervolg op Control. Het album heeft een iets groter experimenteel karakter maar bovenal is het de R&B en Soul dat de boventoon voert. Een prima opvolger en nu alweer de interesse gewekt voor nieuw werk. Helaas staan er nog geen optredens buiten Engeland gepland. Veel luisterplezier.

R&B / Soul