2015-08-23 07:00:00 • 11 min lezen

Royal Hunt - XIII Devil Dozen

Royal Hunt – XIII Devil Dozen

Label – Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Voor de dertiende keer

De Denen van Royal Hunt leveren met ‘Devil Dozen’ alweer hun dertiende album af en van enige vorm van koerswijziging is hierop niets te horen. Het ligt stevig in het verlengde van voorganger ‘A Life To Die For’, al zijn de melodieën dit keer wel iets sterker. De bombast knalt je als vanouds om de oren en in die zin blijft Royal Hunt iets van het kleinere broertje van Nightwish, maar dan met een scheutje ABBA en Lloyd Webber er tussendoor gegooid. En met natuurlijk de donkerbruine stem van D.C. Cooper waarin overigens geen vrouwelijk trekje te vinden is. Sterk zijn de stampende opener ‘So Right, So Wrong’ en de meeslepende ballad ‘Until The Day’ waarin gitarist André Anderson lekker mag gieren. Op de andere nummers neemt de band goed z’n tijd om één en ander muzikaal uiteen te zetten, waardoor de speelduur ervan steevast tussen de zes en zeven minuten klokt. Zonder dat het langdradig wordt overigens, want de mannen weten inmiddels hoe ze een liedje moeten bouwen.

Heilige Vuur

Toch zorgt dit vakmanschap er voor dat het zogenaamde “heilige vuur” in geen velden of wegen te bekennen is. Dit is een band die precies weet waar haar kracht ligt en die zet ze, album na album, dan ook ten volle in. Elke keer op dezelfde manier. Gevolg is dat deze plaat niet te onderscheiden is van de andere platen (i.e. mist identiteit) waardoor je zit met de vraag wat het nu toch allemaal toevoegt. Geen werk dus dat veel nieuwe zieltjes zal winnen en dat met name bestemd lijkt voor de mensen die zich al tot het Royal Huntse bekeerd hadden. Deze groep zal dan ook veel plezier beleven aan de dertiende boreling van de Denen. De mensen die liever iets van spanning hebben in hun metal kunnen dit album met een gerust hart laten liggen. ‘Devil Dozen’ klinkt namelijk verre van diabolisch en is meer Broadway dan Beëlzebub.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 7,5/10