2015-10-15 07:00:00 • 9 min lezen

Rudimental - We The Generation

Label : Warner Music Eindoordeel : 8,5

Met ‘Feel The Love’ veroverden ze de wereld. Van niets op één in Engeland en in Nederland een twee-notering in de top 40. Rudimental, een viertal uit Engeland dat bekend staan om zijn Drum ’n Bass-music bracht onlangs hun nieuwe album We The Generation uit.

Viermansband Rudimental is eigenlijk een viertal;  de heren Piers Agget, Amir Amor, Kesi Dryden en Dj Locksmith (Leon Rolle) maken aanstekelijke drum ’n bass muziek waarbij ze samenwerken met bekende en minder bekende namen. Home uit 2013 betekende de doorbraak en met dit debuutalbum kregen ze diverse nominaties en wonnen ze de MOBO-award. Sindsdien tourde de band intensief en afgelopen zomer stond de band nog op Lowlands. Nu is daar met We The Generation het logische vervolg en ook nu er is een indrukwekkende line-up van gastartiesten die hun medewerking verleenden.

Drum ‘n Bass Het album is weer een bonte verzameling en creatie van Drum ’n Bass-tracks waarbij grote sterren als Ed Sheeran en Bobby Womack hun medewerking verleenden. De band zorg voor de nodige afwisseling al is het merendeel van de nummers heerlijk up beat. Wat dat betreft staat opener ‘I Will For Love’ symbool voor We The Generation. Op nummer neemt Will Heard de vocalen voor zijn rekening. Deze Will Heard komen we samen met Sinead Harnett nog enkele keren tegen zoals op ‘Treading On Water’. Die snelle, up beat nummers treffen we vaker aan op  We The Generation. Luister ook naar ‘Never Let You Go’ (ft. Foy Vance) en ‘Love Ain’t Just A Word’. Toch verstaan de heren de kunst om tijdens een nummer het opzwepende ritme compleet weg te laten vallen tijdens zo’n bass-drop.

Ook Bobby Womack verleende zijn medewerking Toch heeft de band oog voor variatie; luister naar het door blazers omgeven funky titelnummer ‘We The Generation’ waar Mahalia voor het zanggedeelte zorgt en door haar eigen stemgeluid en techniek nog een vleugje jazz toevoegt. Dat Rudimental ons kan blijven verrassen blijkt uit ‘Needn’t Speak’ waar Lianne La Havas haar geweldige stem laat horen. Het is een heerlijke easy-rhythm track waar halverwege ook weer zo’n bass-drop in zit. Op ‘Common Emotion’ kiezen de heren voor een vette basslijn als basis met een heerlijk funky gitaarriff en creatieve samples waardoor deze track door zijn eenvoud een onvervalste hit op de dansvloer zal worden. Best for last? Afsluiter is het funky klinkende ‘New Day’ waar Bobby Womack nog een onuitwisbare indruk achterlaat.

Eindoordeel Een feestje? Jazeker, We The Generation is weer een strakke plaat geworden die bol staat van nummers die het op de dansvloer maar ook op de radio goed zullen doen. Veertien nummers met een speeltijd van ongeveer een uur. De samenwerkingen met oude bekenden, nieuwe artiesten en grote sterren zorgen voor nét dat beetje extra karakter. Veel luisterplezier.

Rudimental live: 21 november , HMH, Amsterdam