2014-03-03 07:00:00 • 4 min lezen

Rufus Wainwright - Vibrate

Rufus Wainwright - Vibrate Label: Universal Eindoordeel: 7,5

Vibrate, the best of van Rufus Wainwright . Al kent hij geen grote hits in Nederland is het een groot artiest. Of het deels komt door zijn levensstijl of zijn naam dat prijkt op vele soundtracks. Hoe dan ook “Going to A Town” doet het tegenwoordig beter in de Top 2000, dan het “ Complantaine pour St. Caterine” van zijn moeder Kate McGarrigle.

Samen met Neil Tennant, van Pet Shop Boys, heeft Rufus het beste van zijn carriere uitgezocht en op album gezet. Dit is goed gelukt. De getalenteerde liedjesschrijver heeft een prachtige stem. Zijn album zijn vaak te vol van bombastische orkest nummers of pianosongs waar Frank Sinatra zijn oor voor te luister zou leggen. Elton John noemde hem al een van de nieuwe top componisten van deze tijd.

Zijn albums zitten veelal in dezelfde genre en daar is niets mis mee als je er van houdt. Van de pianosongs als “Poses” naar “Oh What A World” zit niet veel tijd tussen maar muzikaal heeft het laatste meer te bieden. Zo is er wel een stijgende lijn in zijn albums te ontdekken. Met dit album zijn de betere stukken gekozen en aangevuld met live versies, enkele nieuwe nummers en soundtracksongs. Naast de nieuwe nummers “Me & Liza”, “Chic & Pointless” en “WW III” staan er mooie live versies op van “Martha” en “One Man Guy”. Hier is duidelijk dat het een artiest is die live beter uit de verf komt dan op de plaat. Daarvoor is nu ook het album “Live From The Artist Den” uit.

Maar dit is een mooie compilatie, maar 10 maart staat hij in Carré te Amsterdam en daar zijn nog kaarten voor.