2015-03-15 07:00:00 • 10 min lezen

Rumer - Into Colour

Label : WEA Records Eindoordeel : 8

De half Brits, half Pakistaanse Rumer heeft een nieuw album; Into Colour. Vijf jaar na haar doorbraak met Seasons of My Soul is daar nu haar derde album. In Engeland is het met open armen ontvangen, nu is het de beurt aan Nederland en de rest van de wereld.

Derde album Sinds 2000 is Rumer bezig met het schrijven van nummers en het opstarten van haar carrière. Alles komt in 2010 in een stroomversnelling als ze onder de vleugels van Steve Brown Seasons of My Soul maakt. Het album wordt wereldwijd een gigantische hit en de single ‘Slow’ kent ook in Nederland een bescheiden succes. Het vervolg, Boys Don’t Cry, een album vol met covers uit de jaren ’70 is minder succesvol. Het verhaal gaat dat Rumer eigenlijk met het uitbrengen van dit album tijd wilde winnen omdat ze privé worstelde met een depressie. Die tijd nam ze en nu is daar Into Colour, haar derde album dat tot stand is gekomen samen met haar partner Rob Sjhirakbari, die ook al veel samenwerkte met Burt Bacharach en Dionne Warwick.  In Engeland is het album al in November 2014 uitgebracht en is wederom een doorslaand succes. The Daily Telegraph schreef: ‘melodies that twist on copper-toned notes like falling leaves. A clssily crafted record’.

Carpenters Op sommige heb je het gevoel dat je qua stem naar een reïncarnatie van Karen Carpenter aan het luisteren bent en bij andere nummers weer naar een jonge Barbara Streisand. Laten we vooropstellen dat dit overigens geen onprettige stemmen zijn. De nummers zijn weer superslim in elkaar gezet, soms mierzoet maar alles gebaseerd op geweldige composities en melodielijnen. Mooi is wel dat Rumer sommige nummers autobiografisch heeft geschreven zoals het lekkere uptempo ‘Dangerous’, waar ze zichzelf duidelijk blootgeeft en over haar twijfels zingt om na het succes dit album uit te brengen. Overigens was deze single ‘Dangerous’ in Engeland meteen een hit. Met ‘Butterlfy’, dat verhaalt over een miskraam, zet Rumer een hele sentimentele en gevoelige ballad neer.

Middle Of The Road De invloed van haar partner Rob Sjhirakbari is op Into Colour duidelijk voelbaar want de romantiek à la Bacharach druipt werkelijk af van het zoete ‘Baby Come Back To Bed’; een vleugje jazz, en een romantisch strijkersarrangement maken het compleet. Zo neemt Rumer je mee op lekkere Middle-Of-The-Road-music  reis. Een aanstekelijk track als  ‘Pizza and Pinball’ wordt moeiteloos afgewisseld met een ballad als ‘Sam’ en een romantisch nummer als de afsluiter ‘I Am Blessed’, een nummer dat door de subtiele pauzes zeer ingenieus in elkaar zit. De stem van de 35-jarige Sarah Joyce alias Rumer voelt als een warme deken en past precies in de ingenieus gecomponeerde tracks.

Eindoordeel Het album klinkt als een veilige haven voor Rumer. Ze heeft de uitstapjes naar het ietwat alternatieve van haar debuut achter zich gelaten en kiest nu voor een wat meer mainstream genre en absoluut geschikt voor een groot en breed publiek. De nummers zoals eerder aangegeven vakkundig geproduceerd en voeg daarbij die uniek klinkende stem van Rumer en succes is verzekerd. Veel luisterplezier.