Rumer - Nashville Tears

Label : Cooking Vinly

2020-08-19 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Singer-songwriter
8,5

Rumer - Nashville Tears

Ook de release van het vijfde album van de Britse zangeres Rumer heeft op zich laten wachten vanwege Covid-19. Afgelopen weekend was daar dan eindelijk de release van dat nieuwe album Nashville Tears met 15 nummers die oorspronkelijk door de Amerikaanse singer/songwriter Hugh Prestwood zijn geschreven en die nu door Rumer bewerkt zijn.

Geen eigen werk
Ze brak meteen door met haar debuutalbum Seasons Of My Soul uit 2010 en de afgelopen jaren is de waardering voor albums alleen maar gegroeid. De Britse zangeres met Pakistaanse roots is inmiddels moeder geworden en was niet erg op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toch bracht dit nieuwe project haar genoeg inspiratie om samen met producer Fred Molin deze plaat op te nemen. Op dit nieuwe album Nashville Tears kiest ze dus heel bewust voor vijftien nummers van de Amerikaanse singer/songwriter Hugh Prestwood. In het algemeen misschien een wat onbekende naam maar binnen het genre country is hij een zeer gerespecteerde collega en grote namen als Alison Krauss, Trisha Yearwood en Michael Johnson hebben eerder covers van zijn werk uitgebracht.

Sfeervol en rijk gearrangeerd
Strijkers stromen de kamer in bij de eerste noten van opener ’The Fate Of Fireflies’ waarna de prachtige stem van Rumer de rest van de kamer vult. Vervolgens krijgen we een aantal rustige, wat melancholieke songs met de nodige country-invloeden zoals ‘Oklahoma Stray’, ‘Bristlecone Pine’ en ‘June It’s Gonna Happen’ waarbij de Steel-gitaar alom aanwezig is en de nummer rijk gearrangeerd zijn. Soms verandert de sfeer op het album zoals bij het wat broeierige ‘Deep Summer In The Deep South’, waar we duidelijk wat Americana-invloeden terug horen en een nummer als ‘Hard Times For Lovers’ dat iets meer vaart heeft.  Maar wat gaandeweg het album bovenal blijkt, is dat de stem van Rumer alleen maar aan kracht heeft gewonnen; ze weet alles smaakvol, harmonieus, warm en elegant te zingen waardoor er over de plaat een soort van glanzend vernislaagje verschijnt. Natuurlijk staan er enkele nummers op die al eerder door andere artiesten gecoverd zijn zoals het prachtige  ‘Ghost In This House’ (o.a. Shenandoah), The Song Remembers When’ (Yearwood) en natuurlijk het ingetogen maar ijzersterke ‘That’s That’ (Michael Johnson). Zo wordt het een aangename en haast sierlijke luisterervaring met op het einde nog een tweetal ballads; ‘The Snow White Of Arlington’ en afsluiter ‘Half The Moon’.

Rumer heeft op haar eerdere albums al bewezen over een waanzinnig mooie stem te beschikken. Toch lijkt het alsof bij de keuze van deze nummers, die zich op het snijvlak van roots en country bevinden, echt alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Het is een ode aan de nog steeds levende Prestwood maar het is vooral die prachtige stem die het album draagt. Deze sfeervolle songs worden smaakvol neergezet door Rumer en een vergelijking naar het stemgeluid van Karen Carpenter ligt misschien wel voor de hand. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Singer-songwriter