2016-12-01 07:00:00 • 8 min lezen

Run River North - Drinking From A Salt Pound

Label : Nettwerk/ V2Eindoordeel : 8

Deze week was daar de release van Drinking From A Salt Pound, het nieuwe album van de Amerikaanse band Run River North, een band die afkomstig is uit de Westkust van de VS en die een muzikale metamorfose heeft ondergaan

Door de samenwerking een ander geluid Run River North is een Amerikaanse/Koreaanse indik rock band uit California, USA. Sinds 2011 timmert dit zestal aan de weg (oorspronkelijk onder de naam Monsters Calling Home) en na het winnen van de “Kollaboration 11 Contest” in 2011 begon de weg naar het titelloze album dat in 2014 uitkwam. De band kreeg al snel het stempel veel invloeden van Mumford & Sons en Of Monsters And Men te hebben, wat vooral kwam door de folk invloeden. De afgelopen tijd heeft de band qua geluid een ware metamorfose ondergaan wat op Drinking From A Salt Pound dan ook goed hoorbaar is. Waar in de beginperiode vooral Alex Hwang de richting aangaf met akoestische melodieën waar de overige bandleden bij aansloten is daar nu een totaal andere richting gekozen, met een verrassend resultaat. Allereerst werden er nieuwe samenwerkingen aangegaan zoals met Lars Stalford (oa. HEALTH) en werden er nummers geschreven met anderen zoals Nick Brown (Kings Of Leon).

De basis of hart van het album wordt gevormd door drie nummers Het album is feitelijk opgebouwd rondom een drietal nummers die ook als eerste geschreven zijn, met dus de hulp van anderen waarmee de band dus feitelijk uit zijn comfort zone kwam; ‘Run Or Hide’ (geschreven met Lincoln Parish) klinkt veel strakker aan dan eerder werk en kent een ongekende energie en heeft zelfs wat bombastisch over zich. ‘Can’t Come Down’ is een geweldig catchy nummer dat waarschijnlijk tot hit gepromoveerd kan worden en doet denken aan de muziek van The Scrypt. Het derde nummer dat het hart van het album vormt is ‘29’, ook weer een uptempo nummer. Nadat deze nummers door frontman Alex Hwang en Daniel in Nashville waren geschreven als ruw materiaal keerde het tweetal terug en ging met de rest de band aan de slag om het fijn te slijpen en de rest van het album op te nemen.

Een muzikale verwijzing naar een stuk geschiedenis Buiten de drie genoemde nummers is de rest van het album ook meer dan prima indie-rock. Zoals gezegd laat de band de folk echt achter zich en klinkt de band steviger dan ooit. ‘Ghost’ is een prima popsong waar vooral de tweede stem van Sally Kang wat extra’s toevoegt. ‘Pretender’ is broeierig, spannend met duidelijke Americana-invloeden terwijl ‘David Robinson’ weer heerlijk lichtvoetig klinkt met gitaarriffs die eenvoudig klinken maar o zo doeltreffend zijn. Natuurlijk mag dat rustige nummer, die ballad niet ontbreken. ‘Winter Wind’ is de afsluiter; spannend in zijn eenvoud en de melodie maar met een ongekende intensiteit gezongen. Hoogtepunt is waarschijnlijk ‘Elam’, een nummer dat alles in zich heeft om een echt goed popnummer genoemd te worden door de balans van de totale band met daarbij nog een muzikale verwijzing naar een rijk uit de oudheid in het zuidwesten van het huidige Iran.

Eindoordeel Drinking From A Salt Pound is een verrassing zo laat in dit muzikale jaar en de band laat onmiskenbaar horen een metamorfose te hebben ondergaan richting de rockmuziek. De band heeft het lef gehad om de samenwerking met anderen aan te gaan om zelf creatiever te worden en als band zichzelf verder te ontwikkelen. Een album dat geen zwakke plekken kent . Veel luisterplezier.