Rush – Permanent Waves

Label: Mercury/ Universal music

2020-06-02 07:00:00 • min lezen

Progrock
8

Rush – Permanent Waves

Wanneer gitarist Alex Lifeson in 1968 de band startte wist hij niet dat hij aan een lifetime actie begin. Twee jaar geleden verteld de gitarist dat hij met zanger/ bassist Gaddy Lee en drummer Neil Peart geen plannen had voor de opvolger Cockwork Angels en de live album van deze tour dat in 2012 verscheen. Nu twee jaar later is drummer Neil Peart overleden.

Sinds enkele jaren is de band met het label de rechten van de songs aan het vastleggen. Na de albums 2112, A Farewell To Kings en Hemispheres is het nu aan het album Permanent Waves de release van 40 jaar jubileum. Een album dat even toegankelijker werd dan hun voorgaande albums.  Met ‘The Spirit of the Radio’ weet men een soort van hit te verzilveren. Een nummer over Radio en verschillende stijlen van muziek dat hierop te horen is, is verwerkt in het nummer en weet Rush dit ook live prima uit te voeren. Het nummer staat tegenwoordig in de top 2000 en weet de band de faam van en door hun fans te bezegelen. Het is het album waar  het nummer ‘Natural Science’ (dat in drie delen is verdeeld) tot soort progrock cultsong. Het 9 minuten durende nummer staat tevens op het bijbehorende jubileum bonus cd. Het is een verzameling van live versies die men in UK tour van 1980 heeft opgenomen. Het is voor het eerst dat deze songs officieel gereleased is. Goede kwaliteit en met ‘Jacob’s Ladder’, ‘Freewill’ en ‘The Spirit of the Radio’ een prima overzicht geeft van het 35 minuten durend album. De live cd kent de toenmalig classics ‘Xanadu’ en ‘Closer to My Heart’ met ‘Cygnus  X-1’ van Farewell to the Kings album én het vervolg van ‘Cygnus X-1’, ‘Cygnus X-1 Book’ met ‘The Trees’ van de opvolgend album Hemisphere.

Dit album is de aanloop naar het meesterwerk  van Rush ‘Moving Pictures’, waar later een live album van die tour verscheen. Op dit live album ontbreken net de mooie prog songs die op dit bijbehorende live album wel staan.
Al kijkend naar de re-release van ‘Moving Pictures’ dat wellicht in 2021 verschijnt en wat als bonus hier aan toegevoegd wordt.

Progrock