2019-03-30 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Ry X - Unfurl

Ry Cumming is terug. We kennen de bebaarde Australiër beter als Ry X en met Unfurl is hij terug nadat zijn vorige album Dawn uit 2016 overladen werd met positieve kritieken.

Subtiele beats
Met de instrumentale opener ‘Body’ (Ambient) schetst de in LA woonachtige Australiër een wat mysterieuze sfeer dat met ‘Untold’ een vervolg krijgt, maar dan wel met een subtiele dubstep-beat eronder. Voeg daar de falsetto stem van Cumming en wat samples en muzikale versieringen aan toe, en je hebt een meer dan goed verteerbare popsong. ‘Bound’ kent wat meer subtiliteit maar ook daar is de combinatie van een diffuse beat, wat piano en dat typerende stemgeluid van Cumming een geslaagde combinatie. Op dit moment komen voorzichtig de vergelijkingen met de sound van Bon Iver bovendrijven aangezien die op een soortgelijke manier experimenteert met van alles en nog wat.

Melancholie
‘Body Sun’ is aangenaam melancholisch waarbij het nummer laagje voor laagje wordt opgebouwd. Overigens vliegt Cumming muzikaal nergens uit de bocht en blijft hij binnen deze minimalistische sound rondcirkelen. Beste voorbeeld hiervan is misschien wel ‘Hounds’, een zeer ingetogen mooi gezongen track waar de singer/songwrier alleen begeleidt wordt door piano en akoestische gitaar. Op zich zijn de nummers op dit derde album goed toegankelijk en ‘Foreign Tides’ kan misschien zelfs wel uitgroeien tot een bescheiden radiohit. Opvallende song is ‘The Water’, dat vanuit een soort van dramatiek zonder duidelijke aanleiding wordt getransformeerd naar een dansbare beat. Overigens voert hij dit kunstje nog een keer op bij ‘To Know’. De afsluiter ‘Fumbling Prayer’ is wederom melancholisch en wat donker qua sound en wordt met een wat filmisch karakter afgesloten.

Het is lastig om geen vergelijking te trekken met namen als Bon Iver of Sigur Ros, die ook binnen die wat minimalistische, synthesizer sound experimenteren. Hij kleurt het hele album binnen een palet van veilige lijntjes waardoor de nummers best wat overeenkomsten vertonen qua sfeer en karakter. Blijft natuurlijk staan dat Cumming een authentiek stemgeluid heeft dat écht wat aan de nummers toevoegt. Het is duidelijk dat hij voortborduurt op het succes van Dawn en bij een opvolger hopen we op iets meer diversiteit en lef. Veel luisterplezier.

Ry X is te zien op Down The Rabbit Hole op 6 juli

Pop / Singer-songwriter