Ryan Martin - Wandercease

Label : High Moon Records

2020-10-28 07:00:00 • 3 min lezen

70's sound / Americana / Country / Folk / Singer-songwriter
8,5

Ryan Martin - Wandercease

Wandercease is het nieuwe album van de Amerikaanse singer/songwriter Ryan Martin. Oorspronkelijk afkomstig vanuit Californië is hij via New York iets Noordelijker neergestreken in de Hudson Valley. Met de hulp van lokale muzikanten en producer Kenny Siegal (bekend van o.m. Joseph Arthur) levert hij nu een nieuw album af na zijn goed ontvangen vorige album Gimme Some Light uit 2018.

Lokale muzikanten
Voor dit album koos Martin een andere benadering. In zijn Old Soul Studios in Catskill werkte hij zijn muzikale ideeën uit met behulp van een groot aantal lokale muzikanten. Zoveel, dat ze op twee handen niet te tellen zijn. Het is dus wel zijn plaat maar in een interview gaf hij aan zich tijdens de opnames soms ook een soort bandleider te voelen. Hij opent het album met ijzersterke track ‘At Dusk’ en het lome ‘Coma Kiss’, dat een heerlijke Westcoast sound meebrengt. Hier maken we ook voor de eerste keer kennis met singer/songwriter en harpiste Mikaela Davis en beide stemmen vullen elkaar prachtig aan. Vervolgens is er met het rustige ‘Orphan Song’ al snel één van de hoogtepunten op Wandercease, waarbij de vocale harmonieën prachtig bij de warme stem van Martin blijken te passen. Die meerstemmigheid is overigens een troef waar hij pas tijdens de opnames achter kwam en vooral de stem Mikaela is een ontdekking.

Bijzonder karakter
Het feit dat er een scala aan muzikanten meewerkt op Wandercease zorgt deels ook voor de variatie. ‘Fathers To Daughters, met een heerlijke saxofoon, is lekker “soulfull”, terwijl we met ‘I Just Wanna Die’ die dansbare Countrysong voorbij horen komen. De ingetogen maar zeer sfeervolle titelsong neigt wat richting Folk, iets wat we bijvoorbeeld ook op een uptempo nummer als ‘I Want To Dance’ terug horen. Het opvallende aan laatstgenoemde is dan weer die lokale muzikante Caroline Glass die we op de fluit horen waardoor het nummer een bijzonder karakter krijgt. Vocaal verrast Ryan Martin ons met ‘Shame’, een haast etherisch nummer met verschillende laagjes, waarbij de Amerikaan bewijst dat hij ook in de hoge registers goed uit de voeten kan. Met ‘The Vulture’ horen we zelfs wat van de poprockmuziek uit de jaren ’70.

Uitgesponnen singer/songwriter
Op het laatste deel van dit nieuw album komen we nog enkele hele mooie luisterliedjes tegen zoals ‘Blue Rose’, met een prachtige solo op saxofoon, ‘Silver Chariot’ en de prachtig gevoelige ballad ‘The Waking’ die gaandeweg mooi wordt uitgebouwd. Het zijn sfeervolle composities met een behoorlijk rijk en verrassend instrumentarium, mede ingegeven door de diversiteit aan muzikanten die hun medewerking verleenden. Ook de afsluiter ‘Warm Lakes’ is een mooi rustig nummer en absoluut één van de hoogtepunten. Het ongeveer tien minuten durende nummer heeft subtiele Americana-invloeden en is een fraai staaltje van uitgesponnen singer/songwriter werk.

Wandercease is zo’n album dat even moet landen. Geef het een paar luisterbeurten om tot het besef te komen dat het een verrassend en veelzijdig album is geworden. Het conceptidee om tijdens de opnames de inbreng van muzikanten mee te nemen heeft hier een verbluffend eindresultaat. De dertien nummers met een speelduur van één uur laveren door diverse muziekstijlen waardoor Wandercease oprecht een heerlijke luisterervaring is. Veel luisterplezier.