Ijzersterk nieuw album Deafman Glance voor gitaarvirtuoos Ryley Walker

2018-07-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock / Singer-songwriter
8,5

Ryley Walker - Deafman Glance

Ryley Walker werd en misschien wordt wel de nieuwe Tim Buckley genoemd maar hij wordt evengoed vergeleken Van Morrison. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Onlangs bracht deze 28-jarige Amerikaan zijn vijfde album Deafman Glance uit.

Label : Dead Oceans

Experimenteel en improvisatie
Zoals bekend begon deze in Rockford, Illinois, geboren Amerikaan zijn carrière binnen de muziekscene van Chicago. Zijn gitaarspel kunnen we op zijn minst eigenzinnig noemen maar de kracht van zijn muziek ligt vooral in het feit dat hij elementen toevoegt uit andere muziekstijl als jazz, folk maar ook horen we hier en daar wat Progrock. Nummers als ‘Can’t Asky Why’ en ‘Accommodations’ klinken soms zelfs wat experimenteel waarbij Walker diverse stijlen met elkaar combineert en waardoor je het gevoel krijgt naar wat improvisatie te luisteren. We horen jazz, folk, wat rock maar ook maar ook de nodige psychedelica op dit nieuwe album. Misschien zijn het wel de invloeden van het vorige album, Golden Sings That Have Been Sung uit 2016, die ook nu weer hoorbaar zijn maar dan aangevuld met de projecten en samenwerkingen tijdens de laatste twee jaar.

Een fluitist op een gitaaralbum…
Maar op dit album toont Walker zijn veelzijdigheid maar weer eens. De wat broeierige maar o zo boeiende opener ‘In Castle Dome’ houdt je gegarandeerd een kleine vijf minuten bij de les en ook het “fusion”-achtige en wat donkere ’22 Days’ is een prachtig nummer geworden waarbij Walker nogmaals eens laat horen wat een begenadigd gitarist hij is. Maar evengoed wordt op deze manier de mythe en vergelijking met een Tim Buckley levend gehouden. Hoogtepunt van het album zijn waarschijnlijk ‘Telluride Speed’ of ‘Expired’. Bijzonder bij ‘Telluride Speed’ is de gelaagdheid die smaak- en stijlvol mede vormgegeven wordt door het jazzy Chicago-geluid van fluitist Nate Lepine. ‘Expired’ is een heerlijke “slowburner” die onder je huid kruipt. Uiteraard is er nog ruimte voor een instrumentaal intermezzo met ‘Rocks On Rainbow’.

Deafman Glance is een stijlvolle opvolger geworden van zijn vorige album en inmiddels heeft hij in een aantal jaren toch al een aardig oeuvre opgebouwd en fans over de hele wereld weten zijn werk te waarderen. Waarschijnlijk zullen we geen enkele track op de commerciële muziekstations voorbij horen komen maar de juiste stations zullen deze plaat uiteraard wel gaan pluggen. Een absolute aanrader voor de echte muziekliefhebber. Ingrediënten zijn virtuoos gitaarspel, spelen en de verbinding leggen met diverse muziekstijlen en dan ook nog een goede stem hebben. Veel luisterplezier.

Ryley Walker live:
19 juli : Welcome To The Village, Leeuwarden
2 dec. : Paradiso, Amsterdam