2016-08-28 07:00:00 • 9 min lezen

Ryley Walker - Golden Sings That Have Been Sung

Label : Dead Oceans Eindoordeel : 8

Onlangs kwam het derde album uit van de Amerikaanse singer/songwriter Ryley Walker. Na het met lovende kritieken ontvangen Primrose Green uit 2015 is daar nu Golden Sings That Have Been Sung waarmee Walker zijn veelzijdigheid nogmaals onderstreept.

Folk, indie en een vleugje jazz Het eerste advies is om de muziek en albums van Ryley Walker tijd te geven om te rijpen en te beklijven. Het album telt slechts acht tracks maar het merendeel daarvan tikt de klok van vijf minuten en langer aan waarin folk duidelijk wordt gecombineerd met indie-invloeden. Verder voegt deze talentvolle gitarist uit Chicago ook nog een zweem jazz toe waardoor zijn composities een zeer authentiek karakter krijgen. Opener ‘The Halfwit In Me’ is meteen een voorproefje en een blauwdruk van al dat moois dat op dit derde album te horen is; prachtig gitaarspel, soms ingetogen, soms klinkend als improvisatie dat wordt aangevuld met een warm instrumentarium. Konden we onszelf op het vorige album nog betrappen een link naar de sound van een artiesten als Nick Drake en Tim Buckley te leggen, bij Golden Sings Have Been Sung is dat verleden tijd. Een nummer als het broeierige ‘Sullen Mind’ (met duidelijk Americana-invloeden) maar vooral ‘Funny Things She Said’ zijn het beluisteren meer dan waard.

Een mooi sfeerbeeld van het Amerikaanse platteland Walker heeft dit album in zijn thuisstad Chicago opgenomen en heeft daarbij de hulp gekregen van vriend en producer Leroy Bach (Wilco) die duidelijk zijn bijdrage heeft geleverd aan de sound van dit album. Halverwege het album vormt het prachtige, vrijwel akoestische ‘I Will Ask You Twice’, dat met zijn twee minuten veel te kort is, de opmaat voor het hoogtepunt van het album. Het melancholische en niet al te vrolijke ‘The Roundabout’ geeft een geweldig sfeerbeeld van iemand niet de nodige problemen kent in een Amerikaans plattelandsdorp (“And I Buy You A Drink, But My Credit Is Quite Shit”). Via het mooie, sfeervolle ‘The Great And Undecided’ is het dan tijd voor het ruim 8 minuten durende sluitstuk ‘Age Old Tale’. Naast zijn virtuoze gitaarspel laat Walker ook horen dat hij met zijn stem ieders gevoelige snaar kan raken. Het nummer lijkt in de kern rustig voort te kabbelen op gitaarriffs, akkoorden en de betoverende stem van Walker, maar als je goed luistert, pakt Walker je simpelweg bij de keel en weet dit nummer tot een ongekende muzikale spanningsboog te brengen!

Eindoordeel Ryley Walker is geen solo-artiest meer maar de frontman van zijn band, zo veel wordt wel duidelijk na het beluisteren van Golden Sings That Have Been Sung. Het is waarschijnlijk geen album waarvan tracks op de commerciële stations gedraaid zullen worden maar de echte muziekliefhebber gaat van dit album smullen. Het is een echt luisteralbum album; nummers met een kop en een staart die je in één adem beluistert waarna je door de broeierigheid, spanning en muzikaliteit bevangen wordt. Een album voor de jaarlijstjes! Veel luisterplezier.