2015-04-06 07:00:00 • 12 min lezen

Ryley Walker - Primrose Green

Ryley Walker – Primrose Green Label: Dead Oceans / Konkurrent Eindoordeel: 8

De hoes doet denken aan de albums eind jaren 60 begin jaren zeventig, maar deze man in amper een kwart eeuw oud. Toch weet hij dit tijdperk dit tijdperk op de plaat te zetten. De bluesy singer songwriting met slepende vertolking van “Summer Dress” en “Same Minds” doen denken aan de oude VanMorrison en de Doors.

Walker is een erg getalenteerd muzikant uit Amerika, die zijn inspiratie zoekt in de oud Engelse pop muziek. Zijn hypnotiserende muziek vertolking maakt dat je het album niet snel uit de speler haalt. Voor je het weet heb je het album al 3 maal gedraaid, terwijl je telkens nieuwe dingen in de liedjes begint te horen. De intro van Griffiths Bucks Blues is prachtig. De solo dat aangevuld wordt met een viool is je terug wanen in een folksstijl van de middeleeuwen, met een kasteel op de achtergrond. Daarbinnen de muren een markt waar Walker zijn kunsten vertoond om het kopende publiek te vermaken. “Love Can Be Cruel”Brengt ons direct naar de jaren 60 waar de experimentele getokkel op de gitaar met daaromheen een Doors keyboard en diepe drum partijen opgevrolijkt worden met dubbele vocalen. Waarna de sfeer in een western film wordt gesmeden met “On The Banks Of The Old Kishwaukee” met steel gitaar en een laidback medolielijntje.

Het geeft de afwisseling van het album en zijn talent weer. Het is een album dat het goed doet bij reizigers die trekken rond de wereld. Op een een of andere manier luisteren zij veel naar dit soort albums, waardoor het zich langzaam over de hele wereld verspreid. Voor dat je het weet is Walker populair in de Filipijnen, alleen weet hij het zelf nog niet. Hier wordt dan over een jaar of 10 een film over gemaakt…..