Ryley Walker brengt ode aan DaveMatthews Band

Label : Dead Oceans

2018-12-14 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop / Rock / Singer-songwriter
7,5

Ryley Walker - The Lillywhite Sessions

Ryley Walker is er maar druk mee. Dit jaar bracht hij nog het fantastische Deafman Glance uit en nu is daar zijn vertolking van The Lillywhite Sessions, een album dat oorspronkelijk van Dave Matthew Band is, maar nooit werd uitgebracht.

Dave Matthews Band
Het verhaal achter deze plaat is natuurlijk geweldig. In 1998 had Dave Matthews Band succes met Before These Crowded Streets en een jaar later dook hij de studio in voor een opvolger. Samen met producer Steve Lillywhite. De platenmaatschappij was echter niet tevreden en vond het materiaal te depressief klinken en het label vloog Matthews en consorten naar Los Angeles om daar met de succesvolle producer Glen Ballard (o.a. Jagged Little Pill) alles te herschrijven. Uiteindelijk schreven ze tien nieuwe tracks die het album Everyday zouden vormen en het eerder geschreven materiaal met Lilywhite bleef ongebruikt. Tot 2001, toen een zanger van een Dave Matthews Cover band de hand wist te leggen op dit nog nooit gebruikte materiaal. Via Napster werd het de wereld ingestuurd en inmiddels is het een soort van cultalbum geworden. Walker, groot fan van Dave Matthews, heeft nu de moed om het met zijn eigen interpretatie in nieuwe arrangementen uit te brengen.

Jazz-invloeden
Walker trapt af met ‘Busted Stuff’ dat het betere gitaarwerk met zich meebrengt in een wat melancholieke sfeer. Jazzliefhebber Walker laat zijn inspiratie de vrije loop met een nummer als ‘Grey Street’ waar de blazers de nodige vrijheid krijgen. Ook op het instrumentale ‘Sweet Up And Down’ krijgt door de alom aanwezige sax een heerlijke “groove”. Overigens trekt Walker bij het tien minuten durende ‘JTR’ alle registers open en laat sessiemuzikanten excelleren. Het uptempo en rockachtige ‘Diggin’ A Ditch’ is ijzersterk en de “dissortion” zorg nog voor wat meer karakter. Terug naar de basis gaat de Amerikaan met het sfeervolle ‘Grace is Gone’ en de uitvoering van ‘Bartender’ zoals Walker neerzet is om van te smullen.

Dit album is een ode aan Dave Matthews Band én Lillywhite en dus geen nieuw Ryley Walker album! Met liefde en smaak gearrangeerd en de hand van alleskunner Walker is alom aanwezig. Laten we dit album maar omschrijven als een cover album vol met postrock nummers die voorzien zijn van een jazz-injectie, gezien door de bril van Chicago-man Ryley Waker. Veel luisterplezier.