Prima R&B debuut voor Sabrina Claudio

Label : Kobalt Music

2019-12-09 07:00:00 • 3 min lezen

R&B
7,5

Sabrina Claudio - Truth Is

In Nederland nog relatief onbekend maar Sabrina Claudio is één van de nieuwe, “rising stars”, binnen de wereld van R&B. Nadat haar eerste EP Confidently Lost goed was ontvangen is er met Truth Is haar eerste volwaardige album.

Ingetogen, haast fluisterende stem
De openingstrack is eigenlijk kenmerkend voor de sound van Sabrina en roept dan ook meteen herkenning op. Haar haast van pijn doordrongen ingetogen stemgeluid is typerend en met deze rustige opener wordt door de Amerikaanse de toon gezet. Vervolgens is daar de titelsong ‘Truth Is’ en bloeit de R&B in de zangeres op. In deze track (met medewerking van Julia Michaels) stelt ze zich kwetsbaar op en zingt ze over haar gevoelens voor iemand terwijl ze dat eigenlijk wilde vermijden. Na het zeer ingetogen begin krijgen we met ‘Rumors’ een track met iets meer vaart en het enige nummer waar we een gastartiest horen. Toch blijft alles als het ware rond, zonder echt hoekige of spitse elementen. Alles heeft een bepaalde “vibe” waardoor het wel heel makkelijk mee wiegen wordt.

Soms buiten de comfortzone
Sabrina volhardt in die rustige, wat ingetogen lijn en fluisterende stem en het zijn de nuances die voor de verschillen zorgen. Het wat zwaarmoedige “On My Shoulders’ blijft in de schaduw van het al even lichtzinnige ‘Me In Her’, waar de Amerikaanse zichzelf verplaatst in de nieuwe liefde van haar ex……. Soms, zoals bij ‘As Long As You’re Asleep’, licht ze een tipje op van haar stembereik en dan breekt ook meteen de hemel open. Een van de beste tracks is ongetwijfeld ‘Problem With You’ en de reden waarom is simpel; een iets meer aansprekend ritme, een wat helderdere stem en een prima melodielijn. Daar tegenover staat ‘Hurt People’, het meest ingetogen nummer. Als toegift krijg je nog een Spaanstalige versie van de titelsong en ook daar liggen nog mogelijkheden.

Sabrina trekt de lijn van haar EP Confidently Lost door op dit debuutalbum. Ze gebruikt niet te veel opsmuk in haar muziek waardoor de liedjes redelijk eenvoudig klinken en dus ook een beetje R&B atypisch zijn. Haar stem is ingetogen en soms wat sensueel maar we moeten te vaak op zoek om de variatie en spanning te zoeken. Veel luisterplezier.

R&B