2015-10-25 07:00:00 • 12 min lezen

Sabrina Starke - Sabrina Starke

Label : PIAS Eindoordeel : 8,5

Op haar site lezen we dat Sabrina Starke met haar liedjes de mensen bewust wil maken van hun talenten en dromen. Op zich een universele gedachte en een mooie omlijsting ter introductie van het meest persoonlijke album van deze Rotterdamse dat vorige week uitkwam.

37 donkere vrouwen op de cover Met haar roots in Suriname begon Sabrina haar carrière in een reggaeband. Haar doorbraak kwam in 2006 toen ze de winnares werd van Talent Night en een optreden in het befaamde Apollo Theater in New York verdiende. Daarna kwam haar carrière op gang en ze leverde inmiddels een viertal soloalbums af. Met haar laatste album uit 2012, Lean On Me (The Songs Of Bill Withers), maakte ze indruk en won de prijs van Best Album Radio6 in de categorie Soul&Jazz. Nu is daar het titelloze album. Titelloos of niet, de hoes zegt alles; 37 donkere vrouwen waarvan er één Sabrina is. De overige vrouwen gaven Sabrina naar eigen zeggen kracht en droegen bij aan het positieve zelfbeeld van deze bijzonder zangeres. Hieronder bekende Nederlanders zoals Gerda Havertong maar ook vele voor ons onbekenden.

Het album ademt soul Het titelloze album kent twaalf songs die stuk voor stuk doorspekt zijn van de soul. Alles samen met vaste drummer Salle de Jonge geschreven en het album zelf geproduceerd. Opener ‘Believing Is Seeing’ is meteen een soort van blauwdruk; lekker vlot, blazers en mooie backing vocals en die heerlijk diepe stem die als het ware de soul ademt. Van dit type songs komen we meer tegen; akoestisch met “eerlijke” instrumenten als de gitaar, de piano en soms wat strijkers. Songs als ‘Dreamer’, ‘Milk and Honey’ en het stoer klinkende ‘Ain’t I A Woman’ zijn van internationale allure. In laatstgenoemde zit iets meer funk verweven en het Hammond-organ mist zijn uitwerking niet. Het album is misschien wel het meest persoonlijke tot op heden en dat blijkt ook uit de teksten die soms persoonlijk zijn maar die ook universele thema’s als hoop en vertrouwen en kansen voor de toekomst raken.

Ook de teksten zijn soms persoonlijk Dit vijfde album is persoonlijk en gevarieerd. Naast de uptempo nummers laat Sabrina horen ook het rustiger werk perfect in de vingers te hebben. Luister naar de fantastische ballad ‘Next Man’. Op een prachtige melodie zingt ze onder ander “we are all gifted, and magical at least, sublime and great is all that we can be”. Zelden hebben we deze getalenteerde zangeres gehoord dan bij het vrijwel geheel akoestisch uitgevoerde ‘Save Me’. Het midtempo-nummer ‘Not Afraid Of The Dark’ is één van de hoogtepunten van het album door de wijze waarop Sabrina de spanningsboog in deze geweldige compositie weet vast te houden. Absoluut favoriet voor beste track is ‘Rosy Coloured Glasses’ waar alles in evenwicht is; het instrumentarium dat echt en puur klinkt en de diepdonkerbruine stem van Sabrina op een geweldige melodie.

Eindoordeel Geef dit album een luisterbeurt en je bent verkocht. Het geluid en de sfeer die Sabrina op dit album weet te creëren doet je denken aan illustere namen als Gladys Knight, Dionne Warwick en Randy Crawford. Kortom, een album dat over de Nederlandse grenzen reikt. De stem van Sabrina, de pure instrumenten en de heerlijk soulsongs “in balance”. Voor de liefhebbers van soul een must  have. Veel luisterplezier.

Sabrina Starke live, The Dreamer’s Tour: 19-11 Nijmegen, LUX Theater 27-11 Venlo, Grenswerk 12-12 Utrecht, TivoliVredenburg 18-12 Den Haag, Paard van Troje 19-12 Hilversum, De Vorstin 08-01Arnhem, Luxor Live 09-01 Dordrecht, Bibelot 10-01 Breda, Mezz 17-03 Amsterdam, Paradiso