Sam Smith - The Thrill of it All

Sam Smith - The Thrill of it All

Label: Capitol rec/ Universal

2017-11-09 07:00:00 • min lezen

Pop

Sam Smith – The Thrill of it All

Samuel Frederick Smith is de volledige naam van de Engelse zanger. In 2012 werd hij bekend door zijn single “Latch” en brak door met het “La La La”. Als voormalig lid van Disclosure heeft Smith het nu beter voor elkaar. Zijn debuutalbum In the Lonely Hour scoorde vele hits en nu mag het vervolg er ook zijn.

The Thrill of it All is een titel dat slaat op alles wat zich de laatste jaren heeft afgespeeld. Voor de afgelopen Bond film werd Sam Smith gevraagd. Hierbij werd de inzending van Radiohead aan de kant gelegd. Inmiddels is er nogal wat commotie rond het nummer “Midnight Train”, dat door Yorke en vele  Radiohead fans wordt gezien als plagiaat. Het klopt dat de gitaar dezelfde klankkleur heeft en de akkoorden verdacht veel hetzelfde zijn als dat van “Creep”. Het is  een deel dat verdacht op elkaar lijkt maar Smith weet dit ook weer op zijn dramatische manier in te zingen en een andere wending aan te geven.
Het is allemaal gladder en voorspelbaar Smith. Neem “Burning” met aan het eind een koor dat we ook weer bij “Him” terug horen. De Gospel en de zoektocht naar God is gevonden en horen we in zijn songs terug. De zanger scoort op dit moment een hit met “Too Good At Goodbyes”. De songs kennen een wat kitscherige vorm van de mannelijk diva’s zijn. Het is vol van klank en vooral vol van vocalen met een piano als basis voor de composities. Geen uitgesproken uptempo songs en geen dansbare pop. Het is hier vooral de luisterliedjes die het moeten doen. Zijn lichte stem past bij de songs en dan vooral op de plaat. Wellicht dat het live goed overkomt, maar op een festival viel het allemaal wat in het niet. Dat heeft wellicht meer met de sfeer te doen en komt hij in de zaal beter tot zijn recht.

Sam Smith is te zien in Nederland op
2 mei Ziggo Dome te Amsterdam
5 mei Ziggo Dome te Amste