Samantha Martin & Delta Sugar - The Reckless One

Label : Gipsy Soul Records

2020-11-28 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Funk / Singer-songwriter / Soul
8,5

Samanth Martin & Delta Sugar - The Reckless One

Samantha Martin en haar Delta Sugar zijn terug met een nieuw album. Met The Reckless One, wederom opgenomen in Toronto, neemt ze ons in twaalf songs weer aan de hand mee in haar “Roots & Roll With A Lot Of Soul”.

Roots & Roll with a lot of Soul”
De energieke sound die ze de laatste jaren samen met haar band ontwikkeld heeft rolt de 37-jarige Samantha ook meteen bij de funky en soulvolle opener ‘Love Is All Around’ uit. Haar rauwe stemgeluid, het opzwepende ritme en de heerlijke blazerssectie zorgen ervoor dat al je zintuigen geprikkeld worden. Vervolgens schakelt ze door met het swingende ‘Don’t Have To Be’ en het wat meer Rock-getinte ‘Loving You is Easy’ in die voor haar typerende mix van “Southern Blues” en “Memphissoul”. Overigens omschrijft de Canadese de sound van haar en haar band zelf als “Roots & Roll with a lot of Soul” en haar vaste band bestaat dan ook een bont gezelschap inclusief koortje en een uitgebreide blazerssectie.  Op The Reckless One vinden we één cover terug; Bob Dylan’s ‘Meet Me In The Morning’ is toch een verrassende keuze waarbij Samantha het maximale van haar stem vergt.

Phil Spector
Na al dit geweld in het eerste deel van dit album neemt ze samen met haar band was gas terug voor wat rustiger werk, zonder overigens die ongekende intensiteit te verliezen. Luister maar eens naar de hartverscheurende ballad ‘One Heartbreak’ of  ‘Better To Have Never’ waar haar wat rauwe stem heerlijk meedeint op soulsound.  Samantha weet regelmatig een perfecte balans te vinden tussen Soul, R&B en Gospel. De ballad ‘I’ve Got A Feeling’, met de verwijzing naar de albumtitel, is hier een prachtig voorbeeld van waarbij naast Samantha er volop ruimte is voor het koortje en waar de credits ook voor Jeff Heisholt op het Hammondorgel en de blazers zijn. Ook ‘So I Always Know’ behoort tot het wat rustigere werk maar Samantha weet altijd een bepaalde intensiteit in haar songs te leggen. Met  ‘Sacrifice’ neemt ze ons mee naar de Sixties en het bekende geluid van Phil Spector, de sound die we natuurlijk allemaal kennen en met het groovy ‘Pass Me By’ ligt de vergelijking met de klassieker ‘River Deep, Moutain High’ niet ver weg.

Natuurlijk staat de liefde centraal op dit nieuwe album. Feit is dat we Samantha Martin met The Reckless One een ijzersterke opvolger van Run To Me aflevert. Samantha, o.a. geïnspireerd door artiesten als Aretha Franklin, overtuigd wederom met haar band en haar sound die zich op het kruispunt van Blues, Soul en Gospel bevindt en in dit bijzondere jaar absoluut een lichtpunt is. Er zit een Europese tournee in de planning maar tot die tijd zullen we het met deze Cd moeten doen. Veel luisterplezier.

Blues / Funk / Singer-songwriter / Soul