Vijfde album van singer/songwriter Samantha Crain is persoonlijker dan ooit!

2017-05-29 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
8

Samantha Crain - You Had Me At Goodbye

Met het album Kid Face lanceerde de Amerikaanse singer/songwriter Samantha Crain zichzelf. Na eerdere EP’s en albums, waarvan Songs In The Night veelbelovend was, keert ze met You Had Me At Goodbye weer terug aan het front. Ze schreef het album in een kleine 4 maanden in Norman, Oklahoma, met behulp van producer John Vanderslice. Op dit nieuwe album speelt ze wederom haar sterkste troef, te weten haar stemgeluid, naar hartenlust uit. Ze probeert de nummers wat persoonlijker te benaderen al wil ze hier en daar best wat experimenteren.

Label : Full Time hobby / Konkurrent

Het leven in het conservatieve Oklahoma is niet altijd even eenvoudig
‘Antiseptic Greeting’  is die prettig, spontaan en losjes klinkende opener waarin ze, niet wars van enig cynisme, haar mening geeft over het “resting-bith-face-phenomenon” en de schijnbaar altijd aanwezige druk bij vrouwen om gelukkig en vriendelijk over te komen. Via het uptempo ‘Oh Dear Louis’ is daar dan het innemende ‘Loneliest Handsome Man’ over een verbroken vriendschap. Het is een mooi introvert nummer geworden met een minimalistisch instrumentarium als piano en viool maar dat in combinatie met haar stem maakt het nummer erg karaktervol. Zo wordt gaandeweg duidelijk dat vooral op het eerste deel van het album nummers staan met een persoonlijke “touch”. Zo ook “Wise One’, waarin ze zelf spreekt over een omgekeerd psychologisch nummer over het universele thema liefde. Het maakt zo veel kapot maar het is ook zo mooi is haar boodschap als ze zingt : “you can not cut cure the illness growing inside, but for the hope of love so many will die”. De complexiteit van het leven in een conservatieve stad als Oklahoma speelt naar eigen zeggen ook een bepaalde rol.

“Native American”
Halverwege het album is ‘Red Sky, Blue Mountain’, geposteerd, een opvallend akoestisch nummer want ze zingt het in het “Choctaw”, de Indiaanse taal van haar voorouders. Op ‘Smile When’ is daar ineens wat zware elektronica waarna ze bij ‘Betty’s Eulogy’ in staat blijkt te zijn om een prachtige ballad neer te zetten. Ondersteund voor mooi gitaarspel en violen vertelt ze haar interpretatie over het verdriet van de weduwe van Will Rogers, één van Oklahoma ’s bekendste inwoners die overleed bij een vliegtuigcrash. Inmiddels is dan wel duidelijk geworden dat we hier met een zeer getalenteerde singer/songwriter te maken hebben die in staat is de nodige variatie aan te brengen in haar liedjes. Via de enige cover ‘When The Roses Bloom Again’ (o.a Billy Bragg) eindigt het album bij het zeer sfeervolle en gevoelige ‘Wreck’; een nummer dat door de pedalsteel een wat countryachtig karakter meekrijgt en is geïnspireerd op de hit ‘I’m On Fire’ van Springsteen en waarmee ze het gevoel van oneindige liefde voor een nog onbekende wil uiten.

Zelf zegt ze over haar nieuwste album You Had Me At Goodbye: “This album is dedicated to and inspired by the independent, strong, focused women who somehow continue to explode through the dark clouds of the weirdly oppressive art/music world.” Dit vijfde album is persoonlijker waarbij ze muzikaal weer terugkeert naar pakkende songs die folk en indie belichamen maar waarbij Samantha altijd wel binnen de lijntjes blijft. Een sterk album dat lekker weg luistert en speciale aandacht voor het nummer ‘Red Sky, Blue Mountain dat zoals eerder gezegd in een native taal wordt gezongen. Veel luisterplezier!

Alternative / Pop / Singer-songwriter