Heerlijk Blues en Soul album voor Samantha Martin & Delta Sugar

Label : Fontana

2019-03-12 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Soul
8

Samantha Martin & Delta Sugar - Run To Me

Het nieuwe album van Samantha Martin & Delta Sugar is eindelijk officieel in Europa uit. In Canada hebben ze het talent vorig jaar al ontdekt na de Canadese release en heeft de zangeres samen met haar band maar liefst vier Maple Blues Awards nominaties op zak; die voor Album of The Year, Songwriter of The Year, Entertainer of The Year en Female Vocalist of The Year. Hoog tijd dat we deze Samantha Martin ook in Europa leren kennen.

“Roots & Roll With A Lot Of Soul”
De Canadese is zeer duidelijk; het is de samenwerking met de Delta Sugar die voor de sound van de band en het succes zorgt. En daar heeft ze gelijk in. Het elfkoppige gezelschap is divers en weet die perfecte combinatie te creëren die door Samantha zelf als “Roots & Roll with a lot of Soul” wordt omschreven. Een complete blazerssectie, twee gitaristen, drums, bas en nog eens co-vocalisten Mwansa Mwansa en Sherie Marshall die absoluut genoemd moeten worden. Eindresultaat is een mengeling van Blues en “Memphissoul” met hier en daar een vleugje gospel.

De kracht van het collectief
De tien songs zitten goed in elkaar en vanaf de heerste noot neemt Samantha met haar diepe stem inclusief rauw randje samen met de Delta Sugar je aan de hand mee. Opener ‘You’re The Love’, dat in het refrein de verwijzing naar de albumtitel Run To Me heeft, stuurt meteen die combinatie van Zuidelijke Blues en Soul je huiskamer in met een hoofdrol voor gitarist Michael McCallum en de blazerssectie. ‘Gonna Find It’ is prima maar we krijgen het echte “Stax-soul” gevoel bij het swingende ‘Good Trouble’ en ‘Over You’ en even wanen we ons in een tijdmachine. Tussen al dat uptempo geweld zijn er ook voldoende rustmomenten. De Soulballad ‘Will We Ever Learn’ is een mooie opmaat maar de Bluesballad ‘Wanna Be Your Lover’ en vooral ‘Chasing Dreams’ zijn pareltjes. Speciale aandacht voor de toetsenist en de blazers. Maar je gevoel wordt pas echt op de proef gesteld bij de hartverscheurende ballad ‘Only So Much’ met ook hier een hoofdrol voor McCallum op gitaar. De afsluiter ‘All Night Long’ is lekker loom en laat de kracht van het elfkoppige collectief nog maar eens horen waarbij akkoorden van toetsenist Steve Marriner je misschien nog wel doen terug denken aan Marvin Gaye’s ‘Heard It Through The Grapevine’

Run To Me is een ontzettend lekker klinkende Blues en Soul plaat geworden. Samantha beschikt over een ijzersterke stem maar we moeten nogmaals benadrukken dat het collectief voor deze geweldige sound zorgt. Het album neemt je als het ware mee naar de Zuidelijke Staten en werpt je misschien wel enkele decennia terug in de tijd. Voor diegene die dit Samantha Martin & Delta Sugar nog niet ontdekt hadden is deze officiële Europese release een uitgelezen kans. Maar oordeel vooral zelf. Veel luisterplezier.

Samantha Martin & Delta Sugar live:
4 mei : Ospel, Moulin Blues Festival

Blues / Soul