2015-05-14 07:00:00 • 10 min lezen

Samson For President - Sisyphus

Samson For President - Sisyphus

Label: Flow Free

Eindoordeel: 8/10

DYI

De Zweed Martin Wahlgren Bejarano levert onder de vlag van Samson For President zijn tweede studioalbum af sinds zijn debuut uit 2012, helemaal in z'n eentje. Stevig geworteld in de Nu-Soul beweging die wordt aangevoerd door een grootheid als D'Angelo (of, meer recentelijk, Michael Kiwanuka), moet Wahlgren het doen met een meer spartaanse productie dan menigeen. Piano, drumcomputer, stem, gitaar en orgel larderen dit slechts een half uur durende werk dat je meteen vanaf de openingstrack naar binnen sleurt in een sobere wereld waarin de doorleefde stem van Bejarano een leeftijd en een levenservaring verraden die ver voorbij zijn jaren liggen. Ook zijn stem is gitzwart en klinkt eerder als die van iemand die is opgegroeid op de plantages van voor de Amerikaanse burgeroorlog dan die van een blanke Scandinaviër uit het hedendaagse, stedelijke Stockholm.

Stemmig

Het is een stemmige aangelegenheid. Met uitzondering van de single 'Da Da Da'  en de schitterende, meeslepende track 'Sing For Your Love' beroept Bejarano zich niet op al te veel fratsen en kleedt hij zijn songs uit tot het absolute minimum. Dit levert pareltjes op die je het gevoel geven samen met de man in een rokerige kroeg te zitten, na sluitingstijd, terwijl jij nog een drankje neemt, de man op het halfverlichte podium op een barkruk zit en in de schaduw zijn demonen van zich afzingt en de schoonmaker afwezig de vloer aandweilt. En binnen deze geschapen atmosfeer is het eigenlijk onmogelijk om een echte winnaar aan te wijzen want elke track is er eentje in z'n eigen recht. Of het nu de dramatische, bijna gotische opener 'Things That We Won't Do For Love' is of Ben Harper-achtige 'Anyday Now', elke song komt recht uit het hart. Waarmee eens te meer bewezen wordt dat de meest spannende, hedendaagse muziek niet uit de mainstream voortkomt maar juist van onafhankelijke acts zoals Samson For President.

Een hele grote

Mensen die erg hebben genoten van het debuutalbum van Michael Kiwanuka kunnen dit werk blind aanschaffen, maar ook liefhebbers van de normaal toch wat gelikte nu-soul zullen in de relatieve rauwheid van dit album veel vinden om van te genieten. Mensen die meer zijn van de live-ervaring zijn kunnen Samson For President ondermeer aantreffen op Jazz In Duketown deze maand. Als de studio-ervaring enige indicatie geeft, dan beloven deze optredens erg veel goeds. Zorg dat je 'm in kleine settings zoals deze gaat zien voordat 'ie te groot wordt. Want dat gaat zeer zeker gebeuren als ‘ie albums zoals ‘Sysiphus’ blijft maken!

Eindoordeel: 8/10