2016-04-23 07:00:00 • 9 min lezen

Santana - IV

Santana - IV Label: Bertus Eindoordeel: 8

Dat Carlos Santana een van de grootste gitaristen op deze aardbol is weten we. Zijn manier om Latin te laten vloeien in de westerse pop en rock sound is uniek. Vanaf eind jaren 60 komt hij met diverse samenstellingen van de band het podium op. Grootheden passeren de revue en zo werd Santana een springplank voor vele muzikanten. Het album IV is opgenomen met de “Classic Band”. De band die in de begin periode de opkomst en triomfen van Santana kent. Michael Shrieve op drums (Pat Travers, Go, Novo Combo, Sammy Hagar, Rodger Hodgson ) Michael Carabello op percussie (Albaxas Pool en Santana III) Gregg Rollie op toetsen ( Ringo Starr All Starr band, Journey, solo) Neil Schon op gitaar (Journey, Bad English, Hardline, Paul Rodgers, solo) Bennie Rietveld op bas en Santana trouw gebleven. Het album werd gemakkelijk op genomen aldus Santana. Ieder was opelkaar ingespeeld en niemand die je verder dan iets hoeft uit te leggen. Het album is dan ook fris en weer swingend latig te noemen. De snerpende gitaren klinken weer vanouds heerlijk. Na zijn hits cd “Supernatural” met “Smooth” en “Maria Maria”. Het album was meer pop gericht terwijl zijn vorige album de rock kant koos. Wanneer de songs met gast muzikanten hits worden is het wat lastiger om dit live altijd waar te maken. Nu is de band terug bij de latin poprock van weleer. De lange nummers met gitaar soli zijn altijd aanwezig. Dit maal zijn het “Filmore East” en “Forgiveness” die de 7 minuten overschrijden. De popsongs “Freedom” en “Leave Me Alone”. Blues met “Blues Magic”, de rock van “All Aboard” en “Caminando”, smooth met ”Seunos” allen vanuit een latin sound opgebouwd. Maar de onvervalste salsasongs “Choo CHoo” en “Echizo” laat iedereen weer swingen op de liveshows van Santana. Santana is te zien op het Bospop festival te Weert incl. de lineup van deze band. Een must see moment!