2016-03-13 07:00:00 • 10 min lezen

Sara Forslund - Water Became Wild

Label : Volkoren / Konkurrent Eindoordeel : 7

Scandinavië brengt meer dan ABBA, A-Ha, Roxette en First Aid Kit. De laatste jaren komt er steeds meer en vaker bijzondere artiesten en muziek uit het hoge noorden. Deze week maken we kennis met het debuut Water Became Wild van de inmiddels 34-jarige Sara Forslund.

De eenvoud van de muziek en de verhalen vormen de inspiratie Sara Forslund wordt in 1981 in het hoge Zweedse noorden geboren en groeit op in een priestergezin want haar vader was priester in het kleine dorpje Borgvattnet. Tegenwoordig woont ze in het mondaine Stockholm. Sinds 2012 vormt ze ook het duo Birch And Meadow met David Wenngren maar nu is daar dat eerste solo-album. De inspiratie voor Water Became Wild deed ze op in 2012 toen ze een optreden van de Schotse Gareth Dickson bijwoonde. De eenvoud van zijn muziek, de verhalende songs en het minimalistische geluid waren ingrediënten die haar zeer aanspraken. Het schrijven begon en het resultaat mag er zijn; tien songs die zich in een muzikaal spectrum begeven van absoluut minimalisme maar toch indringend zijn en een verhaal vertellen.

Het toverwoord op dit album is minimalisme Zoals gezegd is minimalisme het toverwoord op Water Became Wild. Het is de stem van Sara Forslund die als het ware betoverend werkt binnen de sfeervolle composities die spannend, melancholiek en soms dromerig zijn. Voeg daar instrumenten als een piano, trompet, cello en een akoestische gitaar en je hebt de mix van dit debuut. Opener ‘Stay Love’ is misschien wel alleszeggend; de stem van Sara, een tweede stem van David Ahlen en een piano. Maar de compositie en het eindresultaat is zo indringend dat het bijzonder is. De titelsong wordt beeldend omdat op de achtergrond regen te horen is waardoor de mistroostige sfeer benadrukt wordt. Zo verteld Sara in tien nummers een mystiek, dromerig en melancholisch verhaal. Dromen komen nadrukkelijk terug in ‘Tree Of Dreams’ en natuurlijk ‘The Dream’. Meest opvallende nummer is wellicht ‘Morning Is Leaving’ waarin Sara op haar eigen wijze naar de toekomst kijkt en waar ze muzikaal ondersteund wordt door een piano.

Eindoordeel Water Became Wild is een indringend luisteralbum met tien minimalistische nummers met als grootste aantrekkingskracht de stem van Sara Forslund. Omlijst met zeer bewust en gericht gekozen gastmuzikanten is het een bijzondere luisterervaring geworden. Het album is overigens uitgebracht door het Nederlandse Volkoren-label en geproduceerd door John Wood die eerder met o.a. Nick Drake werkte. Wel is het gevaar van enige verveling aanwezig omdat alle nummers érg dicht bij elkaar liggen qua muzikaliteit en beleving.