Prachtig gevoelig album voor Nieuw Zeelandse Sarah Mary Chadwick

2018-05-23 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
7,5

Sarah Mary Chadwick - Sugar Still Melts The Rain

Deze week was de release van het nieuwste album Sugar Still Melts The Rain van de in Australië woonachtige Sarah Mary Chadwick. Zelfs in Down Under wordt deze singer/songwriter nu als Best Kept Secret betiteld.

Label : Sinderlyn Records

Mistroostig perspectief in de gelaagdheid van haar stem
De van oorsprong uit Nieuw Zeeland afkomstige singer/songwriter maakte ooit deel uit van de grungeband Batrider maar was op zoek naar meer onafhankelijkheid. Gevolg was een solocarrière met een totale muzikale koerswijziging, waar tot op heden het succes bij uit bleef. Toch kan dit nieuwe album hier verandering in brengen want er zijn een paar pareltjes op terug te vinden. Het album open met het adembenemende ‘Flow Over Me’, dat het doorgaans mistroostige perspectief van deze creatieve Australische singer/songwriter prima weergeeft. De filosofische benadering om naar je bestaan te kijken wordt door Sarah prachtig neergezet (“Some Of Us Can Take It / SomE Of Us Don’t Make It / Some OF Us Are Fakers Only Ever Be Heartbreakers / All Tied Up Inside My Mother / Never Really Knew My Father / This Is Boring To You”). De twee volgende nummers  ‘It’s Never OK’ en ‘Bauble On A Chain’ vormen een meer dan perfect muzikaal drieluik. De gelaagdheid en het gevoel dat ze in haar stem weet aan te brengen zorgt voor het nodige kippenvel. Verder zijn de nummers subtiel en minimalistisch vormgegeven met diffuus pianospel, wat keys en drums.

Ze speelt al sinds haar jeugd piano
Een drietal andere nummers zoals break-up song ‘Five Months’ (“Five Months Without You Is Too Long / So Come Back When You Hear This Song”), ‘Wind Wool’ en ‘I Won’t Say Goodbye’ lijken qua compositie erg op elkaar waarbij we Sarah zichzelf op piano horen begeleiden. Overigens is dit niet raar want ze speelt al piano zo lang ze zich dat kan herinneren zoals ze laatst in een interview vertelde : “I learnt piano from around six or seven, so I can’t remember not playing music really” Hier is de vergelijking naar eerder werk dan ook het grootst want bij de nummers waarbij ze begeleidt wordt door de band treedt ze uit haar comfortzone. Luister maar eens naar de doordringende titelsong en naar het innemende ‘Felt My Heart’ waarbij al luisterend naar dit album ook de teksten knap maar ook melodramatisch in elkaar zitten.

Sugar Still Melts In The Rain zou oprecht wel eens de muzikale doorbraak kunnen zijn voor deze Nieuw Zeelandse singer/songwriter. Het is waarschijnlijk het meest toegankelijke album maar juist de nummers waarbij ze begeleidt wordt door een band zijn adembenemend mooi. Ze is in staat om eenvoudig klinkende liedjes en emotionele lading mee te geven waarbij de pijn in haart hart als het ware voelbaar is. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop / Singer-songwriter