2015-09-29 07:00:00 • 9 min lezen

Satriani laat zijn gitaar spreken in de Oosterpoort Groningen

Joe Satriani Oosterpoort te Groningen 25 september 2015

Op de dag dat men water vindt op mars eindigt Satriani zijn gig in de Oosterpoort te Groningen met zijn klassieker “Surfing With The Alien”. De gitaar God doet iedereen in de zaal verstommen met zijn gitaarspel. Likkebaardend kijken gitaristen naar de capriolen die Satriani met zijn gitaar doet. Is het voor ieder nog te volgen of is het genieten van de instrumentale songs die ruim twintig keer voorbij komen. Nee, er wordt niet gesproken of gezongen, hooguit een aankondiging van een nummer. Satriani laat de Ibanez gitaar het woord doen.

De gitarist van o.a. Mick Jagger, Deep Puple en Chickenfoot besloot zijn solo carrière weer op te pakken en bracht dit jaar het album “Shockwave Supernova” uit. Dit album stond dan ook centraal op deze tour. Altijd goed om met de titelsong te beginnen en herkenbare songs als “Flying In A Blue Dream” en “Ice 9” er achter aan te spelen.

De band bestond uit drummer Marco Minnemann (The Aristocrats, Steven Wilson), bassist Bryan Beller (Steve Vai, Dream Theatre James Labrie, Dweezil Zappa) en toetsen/ gitarist Mike Keneally die de andere bandleden voordien in zijn solo band had en zijn kunsten vertoonde bij Frank Zappa. Kortom een aardig bandje.

Ondersteunend met videobeelden die passend waren bij de songs, klokken in Time en tweede wereldoorlog vliegtuigen bij “If There Is No Heaven” en “Cataclysmic” spreken voor zich. Satriani en de band hadden er zin in, alsof men voor het eerst op het podium hun kunsten vertoonden. Met veel plezier en soepeltjes worden de meest ingenieuze stukken gespeeld. Bewonderingswaardig was het voor het publiek zeker. Al hebben enkele bezoekers de inspiratie gevonden om de gitaar te pakken en enkele om die aan de wilgen te hangen. Maar genieten was het zeker!