2015-10-31 07:00:00 • 10 min lezen

Saxon - Battering Ram

Saxon – Battering Ram Label: UDR Eindoordeel: 8

De meesters van New Wave of British Heavy Metal zijn onverwoestbaar en komen nu met hun een en twintigste album “Battering Ram”. De band doet geen enkele concessies als het gaat om classic metal. Stevig in het zadel geven ze de iedereen er van langs.

Biff Byford en de band heeft ook andere tijden gekend. Daar waar Iron Maiden mee bewoog in de tijd en de andere insteek van de metal, bleef Saxon vasthouden aan hun eigen concept. De mega zalen waarin men in die tijd speelde werden als maar kleiner, terwijl Maiden op klom tot de stadions shows. De albums uit de jaren 80 zijn nog steeds heerlijk om naar te luisteren en met deze laatste is het weer raak! Men weet stevig te openen met het titelnummer, waarna er met “The Devil’s Footprint” even een stapje sneller wordt ingezet. Onder leiding van Andy Sneap ( Megadeth, Testament) weet Saxon de stoere rauwe sound vast te houden, maar ook te experimenteren met een andere muzikale inslag. “Queen Of Hearts” en "Standing On Top Of The World" brengen al meer de melodieuze kant van de band naar voren. Dit brengt de band weer naar de glorietijden van de jaren 80 in een nieuw jasje en dat is heerlijk. Gitarist Paul Quinn weet samen met Byford nog steeds de hart van Saxon vast te houden. De bas partijen van Nigel Carter waren op enkele albums onrustig, waardoor de songs een opgejaagd karakter kreeg. Dit horen we op enkele songs, waaronder “Stand Your Ground” en “Hard And Fast”, van dit album terug. Het geeft vaak een aanzet dat de drummer Nigel Glockler hierin mee gaat.

Met "Battering Ram" weten de Saksen een album te brengen dat een goede drive kent waardoor het geheel lekker in het gehoor ligt.

Deze meesters zijn 16 November te zien in de Boerderij te Zoetermeer.