2014-03-05 07:00:00 • 4 min lezen

Scarlet Mae - Scarlet Mae

Label : Coast to Coast Eindoordeel : 7,5

Het album is wat later uitgekomen dat gepland. Het voornemen van Scarlet Mae (alias Marije van Rijn) was om het album eind september uit te brengen maar omdat het nog niet geheel aan haar verwachtingen voldeed, werd het debuut pas begin december in Bird in Rotterdam gepresenteerd.

Een klassiek genoten muziekopleiding Met een opleiding als klassiek pianiste op zak begon bij Marije van Rijn de afgelopen jaren de interesse in de popmuziek en de jazz te groeien. Deze combinatie is met recht goed terug te horen op het titelloze debuutalbum van Scarlet Mae.  Bijgestaan en met de hulp van mensen die al wat jaren in de Nederlandse muziekindustrie rondlopen is dit alleraardigste album tot stand gekomen. Denk dan aan jazzpianist Daan Herweg die al eerder met Caro Emerald samenwerkte en gitarist en producent Paul Willemsen (o.a. Kris Berry en Fatback).

Mengelmoes van diverse muziekstijlen Zoals gezegd is de mengelmoes van pop, jazz en folk geslaagd en zijn er door het album heen overal raakvlakken terug te vinden. Bindende factoren zijn de steeds aanwezige mooie, warme stem van Marije en toch wel dat typische pianogeluid waarbij de klassieke invloed en achtergrond niet verbloemd kan worden. Overigens is dat kenmerk niet hinderlijk, het voegt eerder iets toe. Ook hoor je op de diverse nummers niet alledaagse instrumenten voorbijkomen zodat het album lekker zijn authenticiteit behoud maar ook dat je blijft luisteren.

Bijna de helft is samen geschreven met Herweg De opener ‘The Radiator’s Broke’ zorgt meteen dat je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Veel variatie, tempowisselingen en vocale en instrumentale verrassingen creëren een mooie compositie. Totaal anders is 'Direction South'; een lekker aanstekelijk nummer in "Charleston" stijl dat heerlijk wordt aangedikt door de aanwezig blazers. De stem van Marije is authentiek en het nummer komt geheel uit haar pen. Dat het leven niet altijd vrolijk en vanzelfsprekend is vertelt Marije in  'Photograph', een bijna geheel akoestisch uitgevoerd en rustig neergezet nummer. Marije haar heldere stem wordt op dit mooie rustige nummer begeleid door een akoestische gitaar en zo nu en dan een tweede stem. Een van de absolute hoogtepunten is ‘Refill’, een nummer dat ook weer samen met Herweg geschreven is en dat ze samen met Ruben Hein tot een prachtig, ingetogen duet maakt.  Met ‘Sailor’, een mooie ballad waar de accordeon voor de finishing touch zorgt, krijgt het album een waardige afsluiter. Uiteindelijk blijft de teller staan op twaalf lichtvoetige, sfeervolle en mooie popnummers.

Eindoordeel Diepe buiging voor het doorzettingsvermogen en vindingrijkheid van Marije van Rijn. Een album dat mede tot stand is gekomen door crowdfunding. Uiteindelijk valt alles wel op zijn plaats want het zou zonde zijn als dit talent niet opgemerkt zou worden. Een beetje in de lijn van de muziek van Caro Emerald maar dat is niet verwonderlijk als je ziet wie er aan dit album gewerkt hebben. Mooi artwork met alle teksten dus al met al een prima verzorgd debuut. Met zoveel creativiteit en muzikaliteit zal een vervolg niet lang op zich laten wachten. Veel luisterplezier.