Scenic Route To Alaska - Time For Yourself

Label : Believe Music

2020-12-22 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Rock
8

De Canadese formatie Scenic Route To Alaska is terug met het nieuwe album Time For Yourself. De drie jeugdvrienden Trevor Mann (leadzanger/gitaar), Shea Connor (drums) en Murray Wood (basgitaar) uit Edmonton vormen al enkele jaren samen de Indierockband Scenic Route To Alaska en Time For Yourself is inmiddels hun zesde album.

Onafgebroken touren
Met dit zesde album hopen ze natuurlijk op evenaring van het succesalbum Long Walk Home (2016) waarmee ze in Canada met ‘Love Keeps’ een nummer 1-hitnotering scoorden. De afgelopen jaren tourde het trio vrijwel onafgebroken door de VS, Europa en Australië en bouwde dan ook een aardige fanbase op. Zonder er precies de vinger op te kunnen leggen heeft de band een eigen sound gecreëerd die zich ergens op het snijvlak van indie/country/rock bevindt en op één of andere manier vertrouwd klinkt. Want het trio opent ijzersterk met de single ‘Closer’ en al luisterend ligt de vergelijking met de Jayhawks op de loer. Met ‘Polarized’, waarbij de 70’s rock terugkeert, noemen we misschien één van de beste nummers waarbij de band nooit kon weten dat ze tijdens de opnames een voorspellende waarde had als ze “When did everything get lost? Will it always be this way?” zingen.

70’s Rock
Maar de rode draad op dit nieuwe album is toch wel Rock, met of zonder andere muzikale invloeden. ‘Dead Or Winter’, de titelsong ‘Time For Yourself’ en natuurlijk ‘Patiently Waiting’ zijn nummers die absoluut de sfeer van de rockmuziek van enkele decennia geleden ademen. Maar de band verrast ook regelmatig met complexe melodielijnen zoals bij ‘Call Your Friends’ en ook ‘Openhearted’ krijgt na elke luisterbeurt meer glans. Met ‘Need It Now’ is daar weer de knipoog naar de countryrock met de meerstemmigheid als verrassing. Uiteraard vinden we ook enkele rustmomenten terug op dit nieuwe album. Het semi-akoestische ‘Rose Petal Sunset’ doet het waarschijnlijk goed bij het kampvuur in de Canadese Rockies en is absoluut één van de meest sfeervolle tracks van het album.

De tien nummers vormen een mooi samenhangend album. Het mag dan wellicht allemaal niet vernieuwend zijn maar het geheel luistert erg lekker weg en de drie heren weten een boeiend album af te leveren. Er zit een tour in de planning maar uiteraard alles onder voorbehoud van het virus dat nog steeds ons leven in de grip heeft. Voor nu kunnen we de repeatknop regelmatig indrukken om het album steeds beter te leren kennen en te gaan waarderen. Veel luisterplezier.

Indie / Rock