2015-03-02 07:00:00 • 3 min lezen

Scorpions - Return To Forever

Scorpions – Return To Forever Label: Sony Eindoordeel: 8 Wie kent niet de klassiekers “Wind Of Change”, “Still Loving You” en “Send Me An Angel” . Deze rockballads zijn in veel hersenen gegrift, maar de band Scorpions is meer dan een ballade-maker. De band bestaat al sinds 1965 wanneer de broertjes Schenker een band beginnen. De hardrock van de jaren 70 begint hun vruchten af te werpen wanneer Michael Schenker de overstap naar UFO al had gemaakt. Het live- album “Tokyo Tapes” is een regelrechte klassieker in de hard rock en voor iedere gitarist een must have. Rudolf Schenker en Uli Roth (zie zijn Scorpions return album elders) brengen de ultieme gitaarpartijen over en weer. Alleen de oude Judas Priest gitaristen overtreffen deze heren. Het succes van Scorpions kreeg men met de singles “Rock You Like A Hurricane”, wanneer Mattias Jabs Uli Roth heeft vervangen. Dit succes hield men vast door het uitbrengen van de ballads op single. Hierdoor ontstaat het idee dat Scorpions een ballad band is, maar niets is minder waar. Het nieuwe album is gelijk ook een afscheidsalbum. Na hun afscheidstournee van het album “Sting In The Tail”, dat een doodsteek is, bleef het publiek zeuren om iets nieuws. Nu is het er “Return To Forever” dat als het aan de band ligt wel het laatste album is. Een album met een opener dat alles zegt. “Going Out With A Bang” rockt als vanouds, net als ”This Rock is Rolling Home” en “All For One”. Het zijn titels waar de teksten aangeven om een eind te maken aan hun carrière. Tussen al deze rocksongs door staan balladsongs als “We Built This House” ”House of Cards” en weer een teardropping… “Eye Of The Storm”. Niet alle songs zijn uitgebalanceerde creativiteit met “Rock My Car” als dieptepunt. Die creativiteit is op andere albums beter te vinden. Maar de rechttoe rechtaan rock van “Rock n Roll Band” en “Hard Rockin The Place” zijn lekkere 13 in een dozijn rocksongs daar waar Scorpions op een één of andere wijze een herkenbaar geluid in krijgt. De deluxe versie van het album kent 4 bonussongs. Met een euro of twee meer is dat zeker de moeite waard om die te nemen.

Het is dan ook vreemd dat deze rockfossielen gedompeld in leer en V gitaren waar alleen een rock riff uit kan komen hun pensioen blijven aankondigen. Men vind zelf wellicht dat oude mannen niet op een podium horen. Eenmaal daar voelen ze zich weer ergens in de 20, spelen de sterren van de hemel en het publiek keert alsmaar terug. Dus afwachten maar hoe lang de afscheidstour duurt.